Media Sosial: Bermanfaat atau membuang masa sahaja? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 29 Aug 2024 07:00 AM

Media Sosial: Bermanfaat atau membuang masa sahaja?

 

 

Pada waktu media sosial baru menular dahulu, saya mengaku mengikuti dengan tekun. Sewaktu itu masih menjadi usahawan di Dubai dan dengan Facebook mula mengenal cerita-cerita dari seluruh pelusuk dunia, terutama UAE dan Malaysia.

 

Saya mempunyai rakan-rakan yang ramai di Facebook dengan keahlian sudah 5,000 orang dan followers menjangkau 100,000 orang. Itu bukan mudah.

 

Namun bila memasuki warga emas terfikir sendiri, adakah masa di media sosial berfaedah?

 

 

wainuiomata

 

 

Dari laporan, purata pengguna internet di Malaysia berusia antara 16 hingga 64 tahun, menghabiskan masa selama dua jam 47 minit menggunakan media sosial setiap hari. Ini lebih tinggi berbanding purata global iaitu dua jam 31 minit.

 

Seterusnya mendapati, pengguna Internet di Malaysia secara purata menggunakan tujuh media sosial dan majoriti atau 58.7 peratus menggunakannya.

 

Antara penemuan penting lain, 40.9 pengguna internet di Malaysia menggunakan laman web atau aplikasi perbankan, pelaburan dan insurans setiap bulan, mengatasi penanda aras global pada 27.7 peratus.

 

Ada 94.7 peratus pengguna (internet di Malaysia) menonton kandungan televisyen melalui perkhidmatan penstriman seperti Netflix setiap bulan berbanding penanda aras global 90.9 peratus.

 

Dengan 87.4 peratus pengguna  bermain permainan video di mana-mana peralatan, jauh lebih tinggi berbanding penanda aras global 81.9 peratus.

 

Sebanyak 63.8 peratus golongan dewasa berusia 18 tahun ke atas menyatakan bimbang maklumat sebenar atau palsu di internet, lebih tinggi berbanding purata global 53.9 peratus.

 

Seterusnya, Malaysia adalah negara kelapan yang mempunyai capaian iklan TikTok paling tinggi di dunia dalam kalangan pengguna dewasa.

 

 

wainuiomata

 

 

Secara keseluruhan, pengguna internet yang biasa di seluruh dunia mengurangkan pengguna internet harian mereka selama 20 minit sejak 12 bulan lalu kepada enam jam 37 minit, bersamaan dengan penurunan tahunan hampir lima peratus.

 

Begitu pun, masa yang dihabiskan di media sosial meningkat kepada lebih dua setengah jam sehari, 40 minit lebih lama berbanding masa yang dihabiskan untuk menonton siaran televisyen atau kabel.

 

Walaupun saya jelas seorang Baby Boomer, saya mengaku  menghabiskan banyak masa di media sosial sebelum terkena strok dan menjadi OKU. Selepas menghabiskan beberapa jam seminggu menonton klip Facebook WhatsApp, TikTok dan YouTube, saya tertanya-tanya sama ada seseorang telah mengukur berapa banyak masa yang digunakan oleh seseorang pada apl media sosial.

 

Saya mendapati saya tidak bersendirian dalam menghabiskan terlalu banyak masa di media sosial.  Dengan mengandaikan pengguna mengakses lima platform media sosial teratas setiap hari untuk gabungan purata selama lebih 68 minit, pengguna akan menghabiskan kira-kira 4.77% seumur hidup di media sosial, atau lebih 3 tahun 9 bulan dalam jangka hayat 80 tahun.

 

Itu 413 jam, atau lebih 17 hari setahun, hanya lima tapak media sosial teratas.

 

Apabila diskaun lapan jam tidur, angka itu meningkat kepada lima tahun lapan bulan.

 

Purata orang menghabiskan 2 jam dan 25 minit di media sosial setiap hari, itu di Amerika tentu lebih masa di Malaysia. Pengguna TikTok menghabiskan masa di apl lebih daripada purata pengguna media sosial, pada 2 jam dan 43 minit.

 

Dengan TikTok menjadi aplikasi yang paling memakan masa untuk pengguna media sosial, Tumblr dan YouTube mengikuti di belakang dengan hanya lebih sedikit 2.5 jam sehari.

 

 

wainuiomata

 

 

Apabila ditanya aplikasi media sosial yang paling banyak digunakan di Amerika, YouTube menduduki tempat #1, diikuti oleh Facebook (2), Instagram (3), Pinterest (4), dan TikTok (5).

 

Gen X menggunakan Facebook lebih daripada mana-mana kumpulan umur lain. YouTube ialah aplikasi sosial paling popular untuk Milenium dan Gen Z. TikTok, Snapchat dan X paling popular dalam kalangan Gen Z.

 

Penemuan menarik mengenai kesan media sosial termasuk 50% mengatakan penggunaan media sosial yang berlebihan mempunyai kesan negatif terhadap kesihatan mental dan kesejahteraan.

 

35% sering mendapati diri mereka membandingkan kehidupan dan pencapaian mereka dengan apa yang orang lain siarkan di media sosial. 24% mengalami  kebimbangan apabila mereka tidak dapat mengakses atau menggunakan media sosial 23% merasakan tekanan untuk memilih imej atau persona tertentu di media sosial.

 

Saya menyedari saya mungkin satu anomali kerana saya melebihi penggunaan media sosial biasa dalam demografi. Dan nampaknya mereka yang paling banyak menggunakan media sosial adalah milenium dan Gen X. Kesan panggilan keluar media sosial  adalah penting, terutamanya mengenai kesan media sosial terhadap kesihatan mental.

 

Saya mengakui terutamanya pada X, saya sering mengalami reaksi yang sangat buruk terhadap apa yang saya lihat, dan pada ketika itu, terdapat kesan emosi terhadap kesihatan mental.

 

 

wainuiomata

 

 

Peranan media sosial dalam kehidupan kita semakin meningkat, dan ia telah menjadi pusat komunikasi, pembelajaran, maklumat dan hiburan dunia kita.

 

Untuk mengelak daripada dihanyutkan oleh media sosial, saya telah mengekang berapa banyak masa saya menggunakan media sosial secara umum, selalu hanya setengah jam sehari. Walau bagaimanapun, satu persoalan besar tentang bagaimana media sosial memberi kesan kepada kesihatan mental adalah isu besar yang mesti diambil serius oleh saintis sosial, pendidik, penggubal undang-undang, ibu bapa dan individu.

 

Saya faham tidak boleh menggubal sifat manusia, tetapi memahami cara media sosial memberi kesan kepada masa dan kesihatan mental kita perlu menjadi lebih penting. Tanpa lebih banyak disiplin diri dan media sosial melakukan lebih banyak untuk menempatkan lebih banyak sekatan positif yang ketara terhadap aplikasi mereka.

 

Saya percaya media sosial akan menjadi lebih dominan dan berpengaruh dalam setiap bahagian kehidupan, dan ramai yang akan membazirkan lebih banyak masa di media sosial pada masa hadapan termasuk dengan tular AI.

 

Ada strategi berkesan untuk mengurangkan masa yang dihabiskan di media sosial seperti tetapkan had masa. Tentukan peruntukan masa harian atau mingguan maksimum untuk menggunakan media sosial dan tetapkan pemasa untuk menguatkuasakannya. Banyak telefon pintar mempunyai penjejakan masa skrin terbina dalam dan had untuk membantu dengan perkara ini.

 

Alih keluar aplikasi daripada peranti mudah alih. Mempunyai aplikasi yang boleh diakses dengan mudah menjadikannya terlalu menggoda untuk mengakses tanpa berfikir.

 

Lumpuhkan notifikasi dengan ping dan makluman berterusan daripada apl ini direka bentuk untuk menarik masuk semula. Matikan semua notifikasi untuk menghapuskan gangguan itu.

 

Gantikan tabiat dengan mempunyai keinginan untuk menyemak media sosial, gantikannya dengan aktiviti yang lebih produktif seperti membaca, menulis, mengaji, bersenam, mendaki gunung atau menjalankan hobi.

 

 

wainuiomata

 

 

Gunakan sambungan penyemak imbas untuk menyekat atau mengehadkan akses. Terdapat sambungan untuk berbilang penyemak imbas yang boleh mengehadkan masa pada tapak tertentu.

 

Jadualkan masa media sosial. Daripada menyemak secara rawak sepanjang hari, tetapkan masa tertentu, seperti 30 minit pada waktu petang.

 

Kuncinya adalah menjadikannya lebih sukar untuk mengakses media sosial secara tidak sengaja dan menggantikan tabiat dengan aktiviti yang lebih bermakna. Ia memerlukan disiplin, tetapi mengurangkan masa media sosial boleh meningkatkan produktiviti dan tumpuan.

 

Apakah semua sudah bersedia untuk menhabiskan masa dengan bersantai bersama keluarga dan rakan, membaca termasuk al-Quran, berkebun atau menulis tentang pengalaman secara terbuka dengan mengabaikan media sosial?

 

Jawapan pada diri sendiri. 

 

 Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews