3 Disember – Hari Batik atau Hari OKU Antarabangsa? | DagangNews Skip to main content

3 Disember – Hari Batik atau Hari OKU Antarabangsa?

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

SEBAGAI Orang Kurang Upaya (OKU) yang baru boleh berjalan, sememangnya mengharapkan kerajaan menyediakan pelbagai kemudahan untuk OKU yang mempunyai pelbagai kesulitan.

 

Pertamanya jabatan OKU perlu diwakili oleh OKU sendiri bukan orang yang sempurna seperti mana negara Barat. Tidak sama dengan menteri yang banyak tugas lain untuk menjaga OKU yang 15% dari penduduk. Dengan gaji dan elaun yang besar.

 

Namun, ucapan terima kasih kepada kerajaan yang prihatin tetapi bantuan bukan sekadar yang diberi dan tidak mencukupi dengan elaun wang.

 

Pada tahun ini Hari OKU antarabangsa pada 3 Disember bertema, “Kepimpinan dan penyertaan orang kurang upaya ke arah dunia pasca COVID-19 yang inklusif, boleh diakses dan mampan.”

 

Pemerhatian tahunan Hari OKU Antarabangsa telah diisytiharkan pada tahun 1992, oleh resolusi Perhimpunan Agung PBB 47/3. Pemerhatian Hari tersebut bertujuan untuk menggalakkan pemahaman tentang isu-isu kecacatan dan menggerakkan sokongan untuk maruah, hak dan kesejahteraan OKU.

 

Ia juga bertujuan untuk meningkatkan kesedaran tentang keuntungan yang diperoleh daripada integrasi OKU dalam setiap aspek kehidupan politik, sosial, ekonomi dan budaya.

 

Program utama sambutan Hari OKU Antarabangsa di Ibu Pejabat PBB di New York akan merangkumi perasmian, perbincangan panel dan acara kebudayaan. Negara anggota, pertubuhan masyarakat sivil dan sektor swasta dialu-alukan untuk menganjurkan acara mereka sendiri untuk meraikan Hari OKU Antarabangsa bagi meningkatkan kesedaran dan mempromosikan hak dan perspektif orang kurang upaya di seluruh dunia.

 

fudzail

 

Di Putrajaya, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengisytiharkan 3 Disember sebagai Hari Batik Malaysia tahunan. Satu kejutan kerana 3 Disember sejak 1992 telah menjadi Hari OKU Antarabangsa.

 

Ismail Sabri berkata kerajaan berharap pengisytiharan itu akan menggalakkan semua rakyat termasuk sektor swasta dan masyarakat berbilang kaum untuk memakai batik Malaysia, tidak disebut OKU turut sama.

 

Beliau berkata langkah itu selaras dengan konsep Keluarga Malaysia, di mana rakyat berbilang kaum bersatu dalam menyarungkan keunikan dan keindahan batik tempatan.

 

Apakah OKU bukan Keluarga Malaysia?

Ismail Sabri berkata kerajaan juga menetapkan Khamis sebagai hari pemakaian batik Malaysia untuk semua penjawat awam dan seluruh Keluarga Malaysia termasuk di Parlimen.

 

Hari OKU hanya sekali setahun dan kini serentak dengan Hari Batik. Tentunya Hari Batik lebih penting untuk Keluarga Malaysia..

 

OKU adalah antara yang paling tersisih dan paling teruk dilanda krisis ini dari segi kematian, menurut PBB. Terdapat lebih satu bilion OKU di seluruh dunia, tetapi hanya satu persepuluh yang mempunyai akses kepada produk bantuan, seperti kerusi roda, alat pendengaran, prostesis dan cermin mata yang mereka perlukan, 90% tertinggal. Jurang ini paling ketara di negara berpendapatan rendah dan sederhana.

 

Teknologi bantuan boleh meningkatkan kualiti hidup OKU. Selain membolehkan mereka melaksanakan tugas harian dengan lebih mudah, dengan membuka peluang dalam pendidikan dan pekerjaan membolehkan mereka menjalani kehidupan yang lebih berdikari dan bermaruah.

 

Mempunyai akses kepada teknologi bantuan boleh menjadi perbezaan antara kegagalan atau kejayaan di sekolah, pekerjaan atau pengangguran, kehidupan yang berpeluang atau bergantung.


 

fudzail

 


Pendidikan adalah jalan keluar daripada kemiskinan, tetapi ramai kanak-kanak yang mengalami masalah penglihatan, pendengaran dan mobiliti tidak mempunyai akses kepada cermin mata, alat bantu pendengaran atau produk mobiliti yang mereka perlukan untuk membolehkan pembelajaran. Akibatnya, kadar enrolmen, kehadiran sekolah dan tamat sekolah rendah adalah lebih rendah dalam kalangan kanak-kanak OKU.

 

Bagi kanak-kanak di negara berpendapatan rendah atau sederhana, akses kepada teknologi bantuan boleh membuat perbezaan sebanyak ratusan ribu ringgit dalam pendapatan seumur hidup.

 

Teknologi bantuan membolehkannya mendapat pendidikan dan akhirnya, pekerjaan. Ada dapat menghadiri sekolah kerana mempunyai peluang untuk mendapatkan tongkat, dan kemudian prostesis. Mendapat kerja kerana bersekolah.

 

Ramai tidak dapat pergi ke sekolah atau menyertai aktiviti lain hanya kerana mereka kekurangan teknologi bantuan yang mereka perlukan. Terutamanya di kawasan luar bandar, akses rendah kepada teknologi bantuan meningkatkan beban sosio-ekonomi. Setiap orang mempunyai peranan untuk dimainkan, dan setiap orang harus diberi peluang untuk bekerja untuk perubahan.

 

Walaupun terdapat manfaat teknologi bantuan, akses di negara berpendapatan rendah dan sederhana masih menjadi cabaran seperti di Malaysia.

 

Adalah sangat penting untuk menangani akses teknologi bantuan melalui pendekatan pelbagai segi seperti yang dilakukan untuk sebarang isu kesihatan atau sosial yang baru muncul. Bukan sahaja kita harus berhasrat untuk meningkatkan akses kepada teknologi bantuan, tetapi kita juga harus melihat untuk menangani keperluan mental, sosial dan emosi yang berkaitan melalui pendekatan pemulihan, hak dan sosio-perubatan.

 

Inovasi OKU bukan selalunya mengenai mereka bentuk teknologi baharu yang terbaik atau prostetik, kadangkala mengenai kerja keras yang sangat tidak bergaya untuk mereka bentuk alatan, dasar, garis belanjawan dan latihan yang diperlukan untuk membolehkan teknologi itu mengubah kehidupan. Pasaran teknologi bantuan memerlukan kedua-dua membuat dan membentuk jika  akan memacu kemasukan untuk hampir satu bilion manusia.

 

Seruan untuk bertindak tidak pernah lebih mendesak berbanding ketika COVID-19 melanda OKU dan orang tua yang paling sukar.

 

Melabur dalam teknologi bantuan bukan sahaja mempunyai manfaat yang besar dalam kesihatan, rangkuman sosial dan kualiti hidup serta ekonomi yang baik.


 

fudzail

 


Memandangkan lebih banyak kerajaan dan organisasi penderma memperuntukkan sumber untuk teknologi bantuan dalam belanjawan mereka dan menyepadukan teknologi bantuan dalam rancangan kesihatan, peluang baharu untuk sektor swasta akan dibuka.

 

Akan ada model dan pendekatan perniagaan yang mewujudkan situasi menang-menang yang meningkatkan akses kepada teknologi bantuan bagi mereka yang memerlukannya dan juga menarik untuk perniagaan.

 

Sekarang adalah masa untuk menggandakan usaha  untuk memastikan kerajaan mempunyai segala yang mereka perlukan untuk menjadikan akses kepada teknologi bantuan menjadi realiti untuk semua. Sekarang adalah masa untuk mengutamakan tindakan dan pelaburan dalam teknologi bantuan  untuk menyediakan akses kepada 90 peratus di seluruh dunia yang ketinggalan.

 

Untuk itu, untuk mencuba kaedah strategik dan inovatif menjangkau lebih ramai orang dengan teknologi bantuan.

 

Kita berterima kasih kepada kerajaan kerana meneruskan sokongan mereka pada masa yang mencabar ini dan akan terus menggabungkan kekuatan untuk membuat perubahan sebenar kepada orang yang paling memerlukannya, yakni OKU.

 

Sempena Hari OKU Antarabangsa dengan tema tahun ini, kita mengharapkan kerajaan dan swasta sama prihatin kehidupan yang memerlukan bantuan seadanya. – DagangNews.com