50% pemimpin perniagaan di Malaysia bimbang terhadap ketidakstabilan politik, ekonomi - kajian EGN | DagangNews Skip to main content

50% pemimpin perniagaan di Malaysia bimbang terhadap ketidakstabilan politik, ekonomi - kajian EGN

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 29 Jan - Sebanyak 50% pemimpin perniagaan di negara ini bimbang dengan kesan kegawatan politik dan ketidaktentuan ekonomi, menurut kajian Executives Global Network (EGN) Malaysia.

 

Pengasas Bersama dan Pengarah Urusan EGN Malaysia, Dona Amelia berkata, ia sejajar dengan penemuan daripada Global Risks Report 2024 terbaharu yang dibentangkan World Economic Forum, yang mana maklumat salah, konflik bersenjata antara negara, inflasi dan kemelesetan ekonomi berada dalam senarai 10 risiko teratas yang berpotensi memberi kesan negatif pada dunia dalam dua tahun akan datang.


 
Katanya, beliau percaya dengan peranan kumpulan rangkaian rakan sebaya untuk membantu menyokong pemimpin perniagaan mengharungi cabaran tersebut.


 
"Kami melampaui pengembangan berangka semata-mata, menumpukan pada kesan positif yang kami berikan kepada ahli kami. Ini amat penting dalam menghadapi cabaran geopolitik dan ketidaktentuan ekonomi yang memberi kesan secara langsung kepada perniagaan," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

Dona berkata, tinjauan dalam kalangan pemimpin EGN Malaysia mendedahkan kepentingan bergantung pada rangkaian berasaskan rakan sebaya untuk belajar daripada pengalaman dan perspektif pemimpin perniagaan lain dengan 86% peserta menekankan nilai perbincangan ini. 


 
"Apabila kami mula-mula memasuki pasaran Malaysia pada September 2022, matlamat kami untuk membantu pemimpin dalam meningkatkan bersama-sama. Ini telah menjadi prinsip panduan kami yang konsisten sejak 1992, bertujuan untuk membolehkan pemimpin menerima sokongan yang diperlukan untuk mencipta impak, memberikan nilai tersendiri dan meningkatkan kejayaan organisasi mereka," katanya.


 
Katanya, untuk membantu ahli dalam menavigasi arah aliran dan cabaran yang muncul, EGN Malaysia pada masa ini menyediakan enam pertemuan kumpulan rakan sebaya secara bersemuka, 12 acara silang fungsi bersemuka, 24 mesyuarat silang fungsi maya dan empat acara rangkaian setiap tahun. 

 

 

EGN
Dona Amelia

 


 
"Kumpulan rakan sebaya dikumpulkan oleh perunding rangkaian berpengalaman rangkaian untuk memastikan ia sepadan dengan tahap ahli dan disiplin profesional," katanya.


 
Tambahnya, kejayaan EGN Malaysia dalam mewujudkan rangkaian berasaskan rakan sebaya yang mantap, seperti yang didedahkan tinjauan itu, menggariskan komitmennya untuk memperkasakan pemimpin dan memupuk penyelesaian kolaboratif dalam menghadapi landskap perniagaan yang berkembang.

 

Sementara itu, tinjauan global EGN menunjukkan 72% percaya pada kesan positif teknologi kecerdasan buatan (AI) terhadap keupayaan organisasi untuk berjaya, manakala 22% menunjukkan tindak balas neutral diikuti oleh 6% yang menyebut kesan negatif. 

 

 

EGN

 

 

Bagaimanapun, tinjauan itu juga menunjukkan bahawa 53% daripada perniagaan tidak melaksanakan sebarang garis panduan atau dasar mengenai penggunaan alat AI manakala 24% menyatakan ia sedang dalam proses. 


 
Hanya 23% mengatakan perniagaan mereka telah melaksanakan garis panduan dan dasar mengenai penggunaan alatan AI. Daripada segi peranan AI, faedah utama termasuk menambah baik analitik dan ramalan data, mengautomasikan tugasan berulang dan meningkatkan produktiviti peribadi. - DagangNews.com