ACO Tech, Huawei Malaysia perkukuh kerjasama realisasi ekosistem mobiliti pintar mampan | DagangNews Skip to main content

ACO Tech, Huawei Malaysia perkukuh kerjasama realisasi ekosistem mobiliti pintar mampan

Gambar paultan.org
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 21 Jun - ACO Tech Sdn Bhd (ACO Tech) dan Huawei Technologies (Malaysia) Sdn Bhd (Huawei Malaysia) telah mengukuhkan lagi kerjasama ke arah merealisasikan visi ekosistem mobiliti pintar yang mampan. 

 

Perkara ini diumumkan bersempena dengan pelancaran rasmi sistem pengendalian ATLAS ACO Tech, sistem operasi infotainmen automotif generasi akan datang di Malaysia.

 

Memandangkan industri automotif terus berkembang pesat, ATLAS akan menyaksikan peningkatan selanjutnya dan pengembangan sistem pengendalian dalam kenderaan yang menggabungkan penyelesaian Cloud Alpha Edge kepada membina platform Internet of Vehicles (IoV) Big Data Telematics Service providers (TSPs). Cloud Alpha Edge, infrastruktur Cloud AI oleh Telekom Malaysia Berhad (TM) dan Huawei Malaysia, memastikan lokaliti data dan kedaulatan untuk perusahaan sektor awam dan swasta di Malaysia.

 

Dengan menggunakan Huawei Cloud, pelanggan ACO Tech akan menikmati kuasa yang boleh dipercayai, selamat, platform dan perkhidmatan awan yang tangkas dan sedia masa hadapan yang mempercepatkan, mengautomasikan dan menambah baik perniagaan. 

 

ACO Tech juga akan memanfaatkan Big Data dan teknologi AI Huawei untuk membawa lebih banyak lagi manfaat kepada pasaran IoV dan seterusnya memanjangkan jemputan kepada rakan kongsi industri Mobiliti Pintar yang lain untuk bersama-sama membina ekosistem IoV yang lebih komprehensif serta berkembang maju.

 

Kerjasama itu akan memberi tumpuan kepada teknologi Awan Huawei dan kepakaran ACO Tech untuk pintar mobiliti.

 

Ketua Pegawai Eksekutif ACO Tech, Li Pu berkata, mereka berbesar hati untuk mengumumkan lanjutan kerjasama dengan Huawei Technologies (Malaysia).

 

"Ia sebagai sebahagian daripada inisiatif serantau ACO Tech untuk membangunkan bersama penyelesaian automotif berasaskan awan dalam tawaran untuk menyediakan pengalaman dalam kereta yang inovatif, intuitif dan setempat yang sesuai untuk industri automotif," katanya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Huawei Malaysia, Michael Yuan pula berkata, pihaknya amat percaya bahawa ATLAS adalah penting dalam membuat perbezaan dalam senario persaingan dalam industri automotif dan bahawa platform akan meningkatkan pengalaman dan kebolehgunaan pelanggan, sambil menginovasi syarikat dengan meningkatkannya nilai perniagaan.

 

“Pengkomputeran awan adalah pemangkin kepada transformasi digital industri, dan kami yakin bahawa perkhidmatan yang disediakan oleh Huawei Cloud adalah penting dalam mendorong pemacu digital merentas industri.

 

"Kami berazam untuk menyediakan perkhidmatan awan yang boleh dipercayai, selamat dan kos efektif untuk membantu organisasi dari semua saiz berkembang dalam dunia pintar hari ini. 

 

"Dengan menggabungkan teknologi Big Data dan AI kami, ACO Tech akan dapat membawa lebih banyak faedah kepada pasaran IoV dan menjemput rakan kongsi Mobiliti Pintar industri untuk bersama-sama membina IoV yang berkembang maju dan teguh ekosistem. Perkongsian ini juga akan terus menggalakkan penggunaan gaya hidup mobiliti pintar di Malaysia dan seluruh rantau, membawa digital kepada setiap kereta," katanya. - DagangNews.com