Ahli perniagaan fail saman, tuntut Rafizi mohon maaf isu dakwaan isteri kedua bekas menteri | DagangNews Skip to main content

Ahli perniagaan fail saman, tuntut Rafizi mohon maaf isu dakwaan isteri kedua bekas menteri

RAFIZI RAMLI. -Gambar Parlimen Malaysia

KUALA LUMPUR 16 Julai - Seorang ahli perniagaan telah mengemukakan saman terhadap Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli berhubung kata-katanya melalui 13 kenyataan yang dikeluarkan berkaitan skandal kapal tempur pesisir (LCS) yang didakwa melibatkan beliau dan seorang bekas menteri.

 

Zainab Mohd Salleh, 57, seorang ibu tunggal, mengemukakan saman 96 muk surat di Mahkamah Tinggi pada 7 Disember, melalui Tetuan Yusfarizal, Aziz dan Zaid.

 

Memetik laporan The Edge, Zainab mendakwa, kenyataan Rafizi antara 22 Ogos 2022 dan 1 November 2022, yang menuduhnya berkahwin dengan Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad, bekas menteri yang juga bekas Timbalan Menteri Pertahanan, bukan sahaja tidak benar dan palsu, tetapi juga memfitnah kerana beliau telah bercerai dan tidak berkahwin sejak tahun 2007.

 

Ahli perniagaan itu mengadu bahawa perkataan yang didakwa Rafizi bermaksud beliau tidak menghormati hubungan, perkahwinan atau ikatan perkahwinan orang lain, beliau gagal atau tidak menghormati perasaan isteri Latiff dan tidak jujur ​​dengan keluarga Latiff termasuk empat anak perempuannya mengenai hubungan itu.

 

Dia juga mendakwa kata-kata tersebut bermakna dia mempunyai hubungan rahsia dengan seorang lelaki yang sudah berkahwin dan telah berkahwin secara rahsia bertentangan dengan norma masyarakat, bahawa dia telah didakwa menggunakan pengaruhnya dan kononnya hubungan keluarga dengan Latiff untuk kepentingan peribadi, dan bahawa dia sanggup menggunakan suami atau ahli keluarga untuk mendapatkan faedah kewangan dengan pemberian kontrak LCS.

 

Zainab seterusnya mendakwa kenyataan itu bermakna dia bersikap oportunistik menggunakan orang lain untuk kepentingan peribadi dan tidak jujur ​​dalam menjalani kehidupan yang baik.

 

Beliau menjelaskan yang beliau tidak pernah berkahwin dengan Latiff seperti didakwa oleh Rafizi.

 

Akibatnya, penerbitan kenyataan tersebut telah menyebabkan persepsi, pandangan dan persepsi negatif terhadapnya dan keluarganya dalam kalangan rakan-rakan atau orang awam secara keseluruhan.

 

Zainab menyatakan melalui peguamnya, beliau telah menuntut permohonan maaf daripada Rafizi, tetapi permintaan ini tidak dipenuhi, dan siaran tersebut masih ada di media sosial menteri, sama ada di Facebook atau X, yang sebelum ini dikenali sebagai Twitter.

 

Zainab menyatakan ada mala fide dalam siaran tersebut kerana Rafizi gagal untuk menyemak fakta walaupun Timbalan Presiden PKR itu mempunyai pelbagai cara untuk melakukannya. Beliau telah menerbitkan namanya yang boleh diakses oleh orang awam.

 

Oleh itu, beliau menuntut permohonan maaf daripada Rafizi, perintah untuk menghalang beliau atau ejennya daripada menerbitkan kenyataan yang difitnah tersebut, dan ganti rugi am, teladan dan teruk.

 

The Edge turut melaporkan yang Zainab juga meminta agar Rafizi berjanji untuk menghapuskan sebarang siaran yang ada dan tidak memuat naik bahan lebih lanjut mengenainya.

 


Ahli Parlimen Pandan itu dalam pembelaannya yang difailkan pada Februari melalui Tetuan Gan, Ho, dan Razlan Hadri, mengatakan kenyataan yang dibuat bukan ditujukan kepada Zainab tetapi berkaitan penyelewengan dana untuk projek LCS seperti yang dilaporkan dalam laporan audit forensik.

 

"Ada alamat palsu dan akaun bank yang berbeza digunakan untuk pembayaran, dan ini jelas menunjukkan penekanan identiti dan penerima dana yang disalurkan," kata menteri itu.

 

Beliau membangkitkan pelantikan Alizes Marine Ltd, sebuah syarikat yang tidak mempunyai lesen untuk eksport bahan pertahanan global atau pengalaman dalam pembinaan teknikal kapal perang laut, di mana Zainab Mohd Salleh adalah pemegang saham.

 

Antara tahun 2011 dan 2015, Rafizi berkata, pembayaran berjumlah €43.69 juta (RM222.55 juta) telah dibuat kepada Alizes Marine France berdasarkan invois yang dihantar, tetapi pembayaran kemudian dibuat ke akaun lain di bawah Alizes Marine.

 

Ahli Parlimen Pandan itu juga mendakwa justifikasi pembelaan, keistimewaan berkelayakan dan komen adil.

 

Beliau menafikan sebarang niat untuk merosakkan reputasi Zainab dan menegaskan bahawa apa yang ditekankan adalah penyelewengan dana.

 

Beliau juga mengatakan bahawa sebagai seorang ahli politik dan Ahli Parlimen, beliau mempunyai tanggungjawab untuk memberi pandangan mengenai isu semasa yang timbul di negara ini kepada masyarakat, terutamanya apabila ia melibatkan ekonomi dan sumber kewangan negara.

 

Skandal LCS menjadi perhatian orang ramai dan pihak berkuasa yang berkaitan, tambah Rafizi.

 

Berikutan pengurusan kes sebelum Pesuruhjaya Kehakiman Roz Mawar Rozain pada hari Selasa, tarikh perbicaraan telah ditetapkan pada 30 Mac dan 1 April 2026. - DagangNews.com