Airbus sedang dalam perbincangan bersama MAG mengenai tempahan pesawat baharu | DagangNews Skip to main content

Airbus sedang dalam perbincangan bersama MAG mengenai tempahan pesawat baharu

Malaysia Aviation Group (MAG) sedang mengadakan perbincangan bagi mendapatkan pesawat baharu sebagai tambahan kepada Boeing B737 MAX 8 bagi tempahan keduanya.

KUALA LUMPUR 15 Ogos - Pengeluar pesawat Eropah, Airbus SE berharap syarikat itu akan mendapatkan tender untuk kumpulan kedua tempahan pesawat berbadan sempit baharu Malaysia Aviation Group (MAG), yang dijadualkan diumumkan menjelang akhir tahun.

 

Naib Presiden Eksekutif Airbus Antarabangsa, Wouter van Wersch berkata, syarikat itu sedang berbincang dengan MAG kerana ia mereka komited untuk menyokong program pembaharuan armada baharunya.

 

Beliau berkata, pihaknya akan menunggu hasil permintaan untuk cadangan (RFP) kumpulan itu.

 

 

"Saya melihat komen Kapten Izham semalam dan memang saya boleh mengesahkan kami sedang berbincang ketika ini. Saya tidak boleh bercakap lebih lanjut mengenainya.

 

"Kami akan lihat apa yang terhasil daripadanya. Kami tidak sabar untuk melihat bagaimana ia akan berlaku tetapi kami sangat komited. Sudah tentu, kami berharap akan berjaya tetapi kita tunggu dan lihat.

 

airbus
Wouter van Wersch

 

"Tetapi apa yang boleh saya katakan ialah kita mempunyai pesawat A320 dan A321neo (pilihan enjin baharu), yang merupakan antara pesawat paling berjaya dalam sejarah penerbangan," katanya semasa taklimat media di sini hari ini, lapor Business Times.

 

Terdahulu, Business Times melaporkan, MAG mungkin mengintai sama ada A321 atau A320, sebagai tambahan kepada Boeing 737 MAX 8 untuk kumpulan kedua tempahan pesawat baharunya.

 

Pengarah Urusan Kumpulan MAG, Datuk Kapten Izham Ismail berkata RFP yang sepatutnya diumumkan awal tahun ini tetapi ditolak sehingga akhir tahun, mungkin menyaksikan lebih 25 pesawat berbadan sempit ditempatkan.

 

Beliau membayangkan bahawa kapal terbang itu mungkin A321, A320 atau B737 MAX 8, walaupun MAG terbuka kepada mana-mana jenis pesawat ini.

 

"Kita akan lihat apa yang terbaik," kata Izham kepada Business Times dalam satu temu bual baru-baru ini.

 

Pesawat baharu di bawah kumpulan pertama dan kedua RFP akan dikendalikan oleh anak syarikat penerbangan MAG, Malaysia Airlines Bhd. Kumpulan pertama RFP termasuk 25 B737 MAX 8 dan 20 A330neo.

 

Malaysia Airlines telah menerima empat daripada 25 MAX 8 dan syarikat penerbangan nasional itu dijadualkan menerima A330neo berbadan lebar pertamanya menjelang bulan depan.

 

Presiden Airbus Asia Pasifik, Anand Stanley berkata, pesawat daripada keluarga A320 adalah yang terbaik di Asia Tenggara khususnya Malaysia.

 

Beliau berkata, alat ganti untuk pesawat berbadan sempit itu diselenggara di Sepang semasa dikeluarkan di Melaka, dan alat ganti itu juga dihantar di rantau ini dari Malaysia.

 

"Saya rasa keluarga A320 adalah pesawat Malaysia dari Malaysia," kata Stanley sambil menambah pesawat itu juga sesuai untuk rangkaian serantau yang menghubungkan Malaysia ke Asia Tenggara. 

 

Kumpulan kedua RFP juga termasuk pesawat berbadan lebar baharu yang dikehendaki MAG dalam kumpulannya.

 

Pada masa ini, kumpulan itu mempunyai pilihan untuk 20 A330neo selepas membeli 20 jenis pesawat yang sama pada 2022 di bawah RFP pertama.

 

Izham berkata, pilihan untuk A330neo kekal pada masa ini. - DagangNews.com