Amalan korporat MAHB, Capital A dominasi pemulihan dalam sektor pelancongan - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Amalan korporat MAHB, Capital A dominasi pemulihan dalam sektor pelancongan - Kenanga Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 18 Julai - Amalan korporat melibatkan Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) dan Capital A Bhd dijangka terus menyokong pemulihan alam sektor pelancongan sekali gus membuatkan penganalisis mengekalkan pandangan 'neutral' terhadap sektor Penerbangan. 

 

Kenanga Research berkata, cadangan penswastaan MAHB serta pelan regularisasi Capital A untuk keluar daripada status Nota Amalan 17 (PN17) mendominasi pemulihan dalam sektor pelancongan tahun ini.

 

"Bagi MAHB, keputusannya ialah jika cadangan penswastaan ​​oleh konsortium pada harga RM11 sesaham akan diterima oleh pemegang saham minoritinya.

 

"Sementara itu, Capital A dapat mengisi tempat duduk dalam pesawatnya, terdapat ruang untuk meningkatkan hasil bagi memastikan keuntungan selepas mengambil kira susut nilai, caj pajakan pesawat dan kos kewangan," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Kenanga Research mengunjurkan, jumlah kehadiran pelancong mencecah 27 juta tahun ini untuk Malaysia berbanding 20 juta tahun lepas, dibantu oleh permintaan untuk perjalanan santai dan perniagaan.

 

airport

 

Katanya, kemasukan tanpa visa untuk pelancong India dan China membantu meningkatkan jumlah itu, yang seterusnya akan memanfaatkan pengendali lapangan terbang MAHB dan syarikat penerbangan tambang rendah Capital A.

 

“Turut membantu ialah China yang bersetuju melanjutkan kemudahan pengecualian visa untuk warga Malaysia sehingga akhir 2025, manakala Malaysia akan melanjutkan pengecualian visa untuk warga China sehingga akhir 2026.

 

"Ia seharusnya memacu pertumbuhan dalam kapasiti penumpang MAHB dan permintaan penumpang Capital A pada 2024," kata firma penyelidikan itu.

 

Firma penyelidikan itu mengunjurkan, daya pengeluaran penumpang MAHB meningkat sebanyak 7% kepada 131 juta tahun ini, dibantu kebangkitan semula dalam sambungan dan kapasiti syarikat penerbangan.

 

airport

 

Kenanga Research berkata, pemulihan daya tampung penumpang Capital A semakin baik, membawa syarikat penerbangan itu mengaktifkan semula armadanya kepada 202 pesawat menjelang akhir tahun ini (kini 187 pesawat) dan kapasitinya mencapai 83% daripada tahap para pandemik.

 

Syarikat itu juga dijangka mendapat manfaat daripada persekitaran hasil tinggi semasa, disokong oleh permintaan yang kukuh dengan tempahan hadapan pada Februari dan Mac masing-masing pada 91% dan 49%.

 

“Mereka merancang untuk melancarkan lebih 60 laluan baharu merentasi kumpulan, berkembang di China dan India dan memulakan operasi AirAsia Kemboja menjelang pertengahan 2024.

 

kapal

 

"Walaupun Capital A telah dapat mengisi tempat duduk dalam pesawatnya, terdapat ruang untuk meningkatkan hasil bagi memastikan keuntungan selepas mengambil kira susut nilai, caj pajakan pesawat dan kos kewangan," tambah firma penyelidikan itu.

 

Kenanga Research kekal 'neutral' mengenai sektor penerbangan tetapi tidak mempunyai sebarang pilihan untuk sektor tersebut.

 

Firma penyelidikan itu berkata, harga tawaran RM11 sesaham yang dibentangkan kepada pemegang saham minoriti MAHB oleh konsortium yang diketuai oleh Khazanah Nasional Bhd, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Rakan Kongsi Infrastruktur Global (GIP) yang berpangkalan di New York dan Pihak Berkuasa Pelaburan Abu Dhabi (ADIA) adalah munasabah, menilainya pada 26 kali dan 20 kali pendapatan tahun kewangan 2025 (FY25) Kenanga Research sesaham dan ramalan pendapatan sesaham konsensus FY25 untuk MAHB.

 

Dengan mengandaikan penerimaan penuh oleh pemegang saham minoriti, kepentingan Khazanah dalam MAHB akan meningkat kepada 40% (daripada 33.2% sekarang) manakala KWSP kepada 30% (daripada 7.9%) dengan baki 30% dimiliki bersama oleh ADIA dan GIP.

 

Sementara itu, Capital A berada di peringkat akhir untuk menyerahkan pelan penyusunan semulanya menjelang suku keempat.

 

Rancangan penetapan syarikat bagi mengeluarkannya daripada status PN17 melibatkan pelupusan perniagaan penerbangannya kepada AirAsia X Bhd sebagai pertukaran saham dan cadangan penyenaraian unit, yang merupakan pemegang lesen jenama AirAsia pada Nasdaq melalui memasukkan surat niat dengan Atherium Acquisition Corp, yang merupakan syarikat pemerolehan tujuan khas.

 

Syarikat penyelidikan itu mempunyai harga sasaran 76 sen sesaham di Capital A. - DagangNews.com