Anasuria subsidiari milik penuh tidak langsung Hibiscus ditawarkan dua blok medan minyak oleh UK North Sea Transition Authority | DagangNews Skip to main content

Anasuria subsidiari milik penuh tidak langsung Hibiscus ditawarkan dua blok medan minyak oleh UK North Sea Transition Authority

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 Feb - Hibiscus Petroleum Bhd menerusi subsidiari milik penuh tidak langsungnya, Anasuria Hibiscus UK Ltd (AHUK) ditawarkan dua blok/sebahagian blok dalam Tranche 2 pusingan pelesenan oleh Pihak Berkuasa Peralihan Laut Utara UK (NSTA).

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, Hibiscus berkata pusingan pelesenan menawarkan blok dalam kawasan matang, menghasilkan kawasan berhampiran dengan infrastruktur sedia ada, di bawah syarat fleksibel lesen berinovasi.

 

Hibiscus berkata bentuk lesen ini membolehkan syarikat seperti AHUK menentukan tempoh lesen dan berperingkat yang akan menghasilkan pelaksanaan program kerja yang optimum.

 

Ia berkata blok yang ditawarkan untuk anugerah terletak di Quad 15 Laut Utara Tengah, iaitu:

  • 15/13c, yang mengandungi hidrokarbon menuju ke barat laut Padang Marigold. Blok ini terletak di antara Blok 15/12a (P.2518) AHUK dan Blok 15/13a dan 15/13b (Lesen P.198).
     
  • 15/18c, yang mengandungi prospek Cross.

 

Blok ini bersebelahan dengan Blok 15/13a AHUK yang mengandungi Padang Marigold.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Hibiscus Petroleum menerusi Anasuria peroleh kawalan ke atas baki 30% kepentingan dalam lesen pengeluaran minyak UK | DagangNews

 

Hibiscus berkata menerusi tawaran ini, AHUK telah memperoleh blok bersebelahan dalam Quad 15 yang mengandungi penemuan minyak terkandas, plumbum hidrokarbon dan prospek yang akan menyokong daya maju komersial perancangan pembangunan berterusan ladang minyak Marigold dan Sunflower.

 

Syarikat itu berkata AHUK merancang untuk terus bekerjasama dengan rakan kongsi dan NSTA untuk memaksimumkan pemulihan sumber ini dalam kawasan Quad 15.

 

Peringkat seterusnya proses penganugerahan ini adalah untuk AHUK menerima dokumentasi lanjut daripada NSTA untuk memuktamadkan dan melaksanakan lesen untuk pemberian blok ini.- DagangNews.com