Bersih selar tindakan Anwar melantik ahli politik untuk GLC, bercanggah naungan reformasi | DagangNews Skip to main content

Bersih selar tindakan Anwar melantik ahli politik untuk GLC, bercanggah naungan reformasi

PETALING JAYA 13 Mac - Kumpulan reformasi pilihan raya, Bersih telah menyelar tindakan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kerajaan berhubung pelantikan politik baru-baru ini untuk syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

 

Kumpulan itu berkata sedemikian berikutan pelantikan seorang ahli parlimen Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan bekas ketua Pemuda Umno masing-masing sebagai pengerusi MyCreative Ventures Sdn Bhd dan Mara.

 

Ketua Bersih, Thomas Fann melahirkan rasa kesal kerana kerajaan Anwar meneruskan amalan melantik ahli politik ke GLC sedangkan presiden PKR itu telah mendesak reformasi sejak dua dekad lalu.

 

 

thomas fann
Thomas Fann

 

 

Beliau berkata pelantikan itu bercanggah dengan naungan politik dan merugikan pengundi jika ia melibatkan wakil rakyat yang telah diundi.

 

“Masa dan perhatian mereka akan dibahagikan antara pelaksanaan tugas parlimen dan korporat mereka. Ahli Parlimen dan ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri) sepatutnya dilarang daripada memegang jawatan dalam GLC,” katanya.

 

“GLC adalah penjaga kekayaan dan sumber awam dan kita perlu melantik orang yang paling layak untuk menambah nilai kepada entiti korporat ini daripada menghabiskan dananya menerusi gaji dan faedah yang lumayan.

 

"Dalam senario terburuk, dana boleh dijadikan rasuah untuk kepentingan peribadi," ujar beliau dalam satu kenyataan hari ini.

 

Beliau menggesa Putrajaya bertanggungjawab secara terbuka untuk sebarang pelantikan politik dan meletakkan proses yang jelas bagi memastikan calon terbaik dipilih berdasarkan kelayakan mereka.

 

“(Ini harus terpakai) walaupun mereka bukan ahli politik yang diundi seperti Asyraf Wajdi Dusuki,” katanya merujuk kepada bekas Ketua Pemuda Umno itu yang dilantik sebagai pengerusi baharu Mara minggu lepas.

 

Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan pelantikan Asyraf dan berkata beliau telah menyerahkan surat pelantikan pada Jumaat lepas.

 

Minggu lalu, ia juga diumumkan bahawa Ahli Parlimen Balik Pulau PKR, Bakhtiar Wan Chik, telah dilantik sebagai pengerusi MyCreative Ventures Sdn Bhd.

 

Bakhtiar adalah bekas Timbalan Menteri Pelancongan, Seni Dan Budaya.

 

MyCreative ialah anak syarikat milik penuh Menteri Kewangan Diperbadankan dan melapor kepada Kementerian Komunikasi dan Digital. -DagangNews.com