Betamek optimis prospek FY25, sedia sokong pertambahan permintaan komponen EV | DagangNews Skip to main content

Betamek optimis prospek FY25, sedia sokong pertambahan permintaan komponen EV

Gambar Betamek
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 25 Julai - Pembekal perkhidmatan pembuatan elektronik (EMS) untuk industri automotif, Betamek Bhd bersedia untuk menyokong peningkatan permintaan untuk komponen elektronik dalam EV.

 

Menurut Betamek, kekal optimistik tentang prospeknya bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac 2025, disokong oleh ekonomi domestik yang teguh dan permintaan yang mampan dalam pasaran automotif. 

 

"Dengan bahagian pasaran EV yang semakin meningkat di Malaysia, Betamek, sebagai pemain terkemuka dalam EMS, optimis dan bersedia untuk menyokong peningkatan permintaan untuk komponen elektronik dalam EV," katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Pengarah Eksekutif Betamek, Muhammad Fauzi Abd Ghani berkata, sektor automotif menyaksikan lonjakan ketara dalam jualan kenderaan elektrik (EV), lebih dua kali ganda kepada 6,617 unit pada separuh pertama 2024 (1H24).

 

Katanya, syarikat kereta nasional menyaksikan bahagian pasaran meningkat kepada 37.6% dengan peralihan ketara ke arah EV, seperti EMO-1 Perodua. 

 

"Betamek dilengkapi dengan baik untuk menyokong peralihan ini dan memanfaatkan arah aliran pasaran automotif yang positif, mencerminkan permintaan yang mampan dalam pasaran automotif," jelasnya.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Betamek ambil alih Sanshin daripada Outsourcing Inc pada harga RM13.4 juta

 

Bagi Betamek, pengambilalihan Sanshin (Malaysia) Sdn. Bhd. ("SMSB") telah selesai, menandakan satu langkah penting untuk mempelbagaikan pangkalan pelanggan Betamek dan mengembangkan jejak antarabangsanya.

 

Menurut Fauzi, prestasi positif Betamek pada suku pertama tahun kewangan (1QFY25) mencerminkan daya tahan dan tumpuan di tengah-tengah dinamik pasaran yang berkembang.

 

"Selain itu, kami juga berbesar hati untuk memberi ganjaran kepada pemegang saham setia kami dengan dividen interim pertama sebanyak 1.0 sen untuk FY2025," jelasnya.

 

Dalam pemfailan kepada Bursa Malaysia hari ini, Betamek mencatatkan pendapatan sebanyak RM49.9 juta pada 1QFY25, mewakili peningkatan 15% daripada RM43.5 juta suku sama tahun lalu.

 

Untung bersih Betamek pula meningkat kepada RM4.9 juta pada 1QFY25 berbanding RM4.8 juta setahun sebelumnya, mewakili kenaikan 1.8% - DagangNews.com