Buat apa curigai vaksin China, Rusia? | DagangNews Skip to main content

Buat apa curigai vaksin China, Rusia?

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

RUSIA dan China hari ini menolak tuduhan mengaitkan kedua-dua negara itu menggunakan vaksin COVID-19 untuk menguatkan pengaruh mereka di seluruh dunia.

 

Kedua-dua negara itu berpegang kepada prinsip kemanusiaan berbanding kepentingan geopolitik. Rusia dan China menjadi model keterbukaan, kerjasama dan saling menghulurkan bantuan.

 

Dalam usaha menangani penularan pandemik COVID-19, apa yang paling utama adalah menyelamatkan nyawa manusia, berbanding politik dan pendekatan komersial.

 

Semua, termasuk rakan kerjasama Barat yang cuba memperlihatkan Rusia dan China sebagai pihak yang ada kepentingan sendiri dalam diplomasi vaksin perlu memahami perkara ini kerana ia jauh tersasar daripada realiti sebenar.

 

Dakwaan mengaitkan China bersekongkol bagi mengadakan diplomasi vaksin, termasuk menuduh beberapa negara lain mengawal pasaran vaksin, adalah tidak benar.

 

Pengkritik di Barat menuduh kedua-dua kuasa besar itu menggunakan vaksin untuk memperluaskan pengaruh global mereka.

 

Moscow dan Beijing pula mendakwa negara Barat membeli secara pukal vaksin sehingga menjejaskan pengagihan khususnya dalam kalangan negara miskin

 

China dan Rusia juga membantu mengisi kekurangan di mana-mana sahaja. Walaupun negara-negara terkaya di dunia sedang menghadapi kekurangan vaksin COVID-19, menyebabkan beberapa negara yang paling miskin bimbang untuk mendapatkan vaksin sama sekali.

 

Tetapi penyelesaian untuk kedua-dua masalah ini mungkin sudah ada, vaksin dari China dan Rusia, dan mungkin di India.

 

Vaksin Cina dan Rusia pada awalnya ditolak di media Barat dan lain-lain, sebahagiannya disebabkan oleh persepsi bahawa mereka lebih rendah mutu berbanding vaksin yang dihasilkan oleh Moderna, Pfizer-BioNtech atau AstraZeneca. Dan persepsi itu sepertinya berpunca dari kenyataan bahawa China dan Rusia adalah negara autoritarian.

 

Tetapi bukti telah terkumpul untuk sementara waktu bahawa vaksin dari negara-negara itu juga berfungsi dengan baik. Jurnal perubatan terkemuka The Lancet minggu ini, menerbitkan laporan hasil percubaan peringkat akhir yang menunjukkan bahawa Sputnik V, vaksin Rusia, mempunyai kadar keberkesanan 91.6%.

 

Penemuan yang disahkan dikeluarkan pada pertengahan Disember oleh pemaju vaksin, Gamaleya Center dan Dana Pelaburan Langsung Rusia.

 

Emiriah Arab Bersatu, Bahrain, Mesir, Jordan, Iraq, Serbia, Maghribi, Hungary dan Pakistan telah meluluskan vaksin Sinopharm dari China pada pertengahan Januari, seramai 1.8 juta orang di AS telah menerimanya.

 

Bolivia, Indonesia, Turki, Brazil dan Chile pula telah bersetuju dan mulai mengeluarkan vaksin Cina  dari Sinovac kepada rakyat masing-masing.

 

vaksin
PETUGAS mengangkut bekalan vaksin Sinovac setibanya di lapangan terbang Manila di Filipina. - REUTERS

 

Sputnik V akan diedarkan di lebih belasan negara di Eropah, Timur Tengah, Afrika dan Amerika Latin.Ketika negara-negara tersebut memeriksa vaksin ini, mereka membuat keputusan yang tepat, berdasarkan bukti mengenai keselamatan dan keberkesanan yang dikeluarkan oleh pengeluar China dan Rusia.

 

Kebanyakannya juga diterbitkan dalam jurnal ilmiah yang dikaji  seperti The Lancet dan JAMA  atau setelah menjalankan percubaan bebas milik mereka. Menganggap sebaliknya adalah meragukan kemampuan atau integriti kerajaan ini, beberapa di antaranya mempunyai sistem pengawalseliaan kesihatan yang setara dengan yang ada di Amerika Syarikat atau Eropah.

 

Dalam menghadapi kekurangan vaksin dan kelewatan penghantaran, Perancis, Sepanyol dan Jerman kini mulai berbicara tentang kemungkinan membuat pesanan untuk vaksin Cina dan Rusia. Separuh putus asa, nampaknya, akhirnya mendorong mereka untuk memanggil prasangka terhadap vaksin bukan Barat.

 

Tetapi keraguan itu berterusan 

Terdapat kecurigaan vaksin Rusia di Iran, vaksin Cina di Pakistan, dan kedua-duanya di Kenya dan Afrika Selatan.

 

YouGov baru-baru ini menanyakan 19,000 orang di 17 negara apakah mereka berfikir "lebih positif atau negatif" mengenai vaksin yang dibangunkan di negara mana: Rusia, China dan India berada di peringkat terendah (kecuali Iran).

 

Sejauh mana ini dapat difahami? Kempen propaganda layan diri China dan Rusia mengenai vaksin masing-masing hanya meningkatkan kewaspadaan, terutama di luar negara.

 

China dan Rusia juga mulai menyuntik beberapa warganya tahun lalu tanpa hasil keberkesanan dari ujian klinikal peringkat akhir, atau Tahap 3. (Vaksin Pfizer-BioNTech dan Moderna telah disetujui di Amerika Syarikat setelah hasil sementara dari percubaan Tahap 3.)

 

India telah melakukan hal yang sama baru-baru ini dengan Covaxin, vaksin yang dikembangkan oleh Bharat Biotech, yang menyebabkan kegemparan di India.

 

india
SEORANG lelaki melihat poster program vaksinasi COVID-19 yang memaparkan Perdana Menteri India Narendra Modi. 

 

Ketiga-tiga pemerintah telah mempertahankan tindakan ini sebagai tindakan darurat yang diperlukan untuk mempercepat pengeluaran dan pengedaran vaksin. Penjelasan itu mungkin tidak mencukupi bagi beberapa pihak, tetapi melakukan ini adalah sah, dan pengawal selia di Barat juga memotong sudut dengan alasan yang sama (walaupun dengan lebih telus).

 

Dan sekarang ada data penting mengenai kebolehpercayaan vaksin China dan Rusia. (Masih terlalu awal untuk memberitahu Covaxin.)

 

Hasil percubaan di UAE pada awal Disember meletakkan keberkesanan vaksin Sinopharm pada 86%; yang lain, di China, pada 79%.

 

Ambil Sinovac's, dan hasilnya yang bertentangan tentang prestasi: 91% keberkesanan dalam percubaan di Turki, 65% dalam percubaan di Indonesia dan 50.4% dalam percubaan di Brazil.

 

Penemuan terakhir itu segera menjadi berita utama antarabangsa, walaupun para penyelidik di Institut Butantan, pusat yang dikendalikan oleh pemerintah di São Paulo yang melakukan percubaan tersebut, menunjukkan pada masa yang sama vaksin telah mencapai tahap keberkesanan 78% untuk mencegah penyakit ringan hingga banyak kes COVID-19.

 

Percubaan itu sengaja dirancang sebagai ujian tekanan. Mereka dilakukan secara eksklusif dalam kalangan "pekerja penjagaan kesihatan yang merawat pesakit COVID-19 secara langsung," katanya. (Percubaan vaksin Pfizer-BioNTech dan Moderna merangkumi beberapa pekerja penjagaan kesihatan dan individu lain yang berisiko tinggi.)

 

Protokol untuk ujian berbeza-beza, dengan kata lain, bahkan untuk vaksin yang sama. Memandangkan itu, sekarang bayangkan potensi perbedaan antara hasil dari percubaan untuk pelbagai vaksin. Perbezaan yang dapat menunjukkan banyaknya rancangan percubaan seperti prestasi vaksin.

 

Tidak diragukan lagi, lebih banyak maklumat mengenai vaksin Cina dan Rusia mesti disampaikan kepada orang ramai, tetapi yang sama masih berlaku untuk vaksin Barat yang terkemuka. Tidak semua butiran atau data mentah untuk percubaan vaksin Pfizer-BioNTech dan Moderna telah tersedia, bahkan untuk para penyelidik.

 

Faktanya adalah bahawa tidak ada vaksin COVID-19 yang dibangunkan atau dikeluarkan secara telus sebagaimana mestinya.

 

Walaupun China dan Rusia mungkin telah melumpuhkan peluncuran mereka daripada beberapa syarikat Barat, itu tidak semestinya vaksin mereka buruk.

 

Bukti yang menunjukkan bahawa vaksin Cina dan Rusia boleh dipercayai harus diberi perhatian serius, dan cepat, terutama dengan mempertimbangkan masalah bekalan di seluruh dunia.

 

Sebilangan besar vaksin yang dihasilkan di Barat telah dibeli oleh negara-negara kaya. Pada awal Disember, semua vaksin Moderna dan 96% daripada Pfizer-BioNTech, menurut People's Vaccine Alliance, gabungan organisasi yang meminta akses yang lebih luas dan lebih adil ke vaksin di seluruh dunia.

 

Berdasarkan jumlah data bekalannya, pada minggu ini, anggaran dapat dihantar pada suku pertama tahun ini hanya antara 110 juta hingga 122 juta dos dari AstraZeneca dan hanya 1.2 juta dos dari Pfizer-BioNTech  untuk semua 145 negara yang telah mendaftar untuk mendapatkan vaksin COVID-19.

 

wto

 

Lebih-lebih lagi, kebanyakan syarikat farmaseutikal besar di Barat menolak melesenkan vaksin mereka kepada pengeluar bukan Barat, dan beberapa negara kaya menyekat cadangan oleh India dan Afrika Selatan agar WTO atau Pertubuhan Perdagangan Dunia menangguhkan sementara beberapa perlindungan harta intelek untuk vaksin dan rawatan yang berkaitan COVID-19.

 

Sebaliknya, menurut analisis data terbaru  yang disediakan oleh firma analisis Airfinity, Sinovac telah menandatangani perjanjian untuk mengeksport tahun ini lebih daripada 350 juta dos vaksinnya ke 12 negara; Sinopharm, sekitar 194 juta dos ke 11 negara; Sputnik V, kira-kira 400 juta dos ke 17 negara.

 

Ketiga-tiga pengeluar telah menyatakan secara terbuka bahawa mereka akan memiliki kemampuan untuk menghasilkan hingga 1 bilion dos setiap tahun pada tahun 2021. Dan ketiga-tiga mereka telah melesenkan vaksin mereka kepada pengeluar tempatan di beberapa negara.

 

Oleh itu, bagaimana vaksin-vaksin ini dapat diberikan kepada lebih ramai orang yang memerlukannya?

 

Salah satu caranya adalah dengan membuat penilaian formal oleh organisasi antarabangsa dengan kepakaran teknikal. Masalahnya pada masa ini adalah bahawa peraturan WHO (Pertubuhan Kesihatan Sedunia) untuk mengesahkan vaksin sendiri cenderung untuk memilih negara-negara kaya, pada dasarnya Barat.

 

who

 

WHO mengekalkan senarai pihak berkuasa pengawalseliaan yang ketat yang dipercayainya untuk mengawal kualiti, semuanya adalah negara Eropah kecuali Australia, Kanada, Jepun dan Amerika Syarikat.

 

Untuk seluruh dunia, WHO menjalankan perkhidmatan yang disebut prakelayakan. Secara teori, ini adalah cara di mana vaksin dari, misalnya, China atau Rusia dapat diletakkan setara dengan vaksin dari Barat. Sebenarnya, ini adalah proses yang berat dan memakan masa.

 

Apabila vaksin dikembangkan dan diluluskan oleh negara dalam senarai dipercayai WHO, organisasi biasanya bergantung pada penilaian tersebut untuk cepat keluar. Tetapi apabila pembuat vaksin di tempat lain memohon prakelayakan, WHO melakukan penilaian penuh dari awal, termasuk pemeriksaan fizikal kemudahan pembuatan.

 

WHO meluluskan vaksin Pfizer-BioNTech pada akhir tahun 2020 kurang dari dua bulan setelah pembuat membuat permohonan pertimbangan, dan diharapkan dapat memutuskan vaksin Moderna dan AstraZeneca bulan ini. Vaksin Cina dan Rusia masih menunggu, walaupun proses peninjauan untuk vaksin telah dimulakan lebih awal.

 

Semasa mengkaji vaksin Pfizer-BioNTech, WHO bekerjasama rapat dengan Agensi Ubat Eropah, dan menyetujuinya kira-kira 10 hari selepas EMA telah bersetuju.

 

Tidak ada alasan mengapa WHO sambil mengekalkan standardnya, tidak dapat berkolaborasi dengan pengatur kesihatan di negara lain untuk membantu pengeluar vaksin tempatan melalui proses pemeriksaan. Ia harus segera memberikan perhatian kepada semua negara penghasil vaksin yang mereka layak.

 

Sebilangan doktor dan aktivis mengemukakan cadangan untuk meningkatkan penyampaian vaksin di seluruh dunia yang dihasilkan di Barat. Panggilan ini adalah niat baik, tetapi mereka juga menganggap bahawa vaksin dari negara-negara Barat adalah satu-satunya yang patut dimiliki  dan ditunggu.

 

Terdapat penyelesaian yang lebih mudah, sudah tiba masanya untuk mula mempercayai vaksin negara lain terutama dari China dan Rusia. - DagangNews.com