Buku pesanan Gamuda mampu lepasi RM30 bilion akhir 2024, projek LRT Pulau Pinang antara berpotensi - MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Buku pesanan Gamuda mampu lepasi RM30 bilion akhir 2024, projek LRT Pulau Pinang antara berpotensi - MIDF Research

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 19 Julai - MIDF Research yakin buku pesanan Gamuda Berhad dapat melepasi angka RM30 bilion menjelang Disember 2024.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kejayaan meraih kontrak terbaharu di Australia Barat telah meningkatkan buku pesanan yang belum diselesaikan Gamuda kepada RM26.5 bilion.

 

"Buku pesanan Gamuda dalam proses menuju ke rekod tertinggi. Kemenangan baru ini meningkatkan buku pesanan yang belum diselesaikan Gamuda kepada RM26.5 bilion. 

 

 

"Kami yakin kumpulan ini akan dapat melampaui tanda RM30.0 bilion untuk buku pesanannya menjelang Disember 2024," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Sementara itu, MIDF Research berkata, penambahan kontrak mungkin akan datang daripada Segmen 1 LRT Pulau Pinang yang berjumlah RM4.8 bilion berdasarkan 60% kepentingan dalam Konsortium SRS.

 

Projek yang turut disenaraikan firma penyelidikan itu ialah pembinaan Empangan Hidroelektrik Ulu Padas di Sabah yang mungkin menambah RM2.0 bilion lagi dan Lebuh Raya Pan Borneo Sabah.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Syarikat kerjasama Gamuda peroleh kontrak RM5 bilion naik taraf, selenggara sistem isyarat kawalan kereta api di Australia

 

"Gamuda telah memperoleh RM9.0 bilion atau 36.0% daripada sasaran penambahan semula RM25.0 bilion selama dua tahun," jelasnya.

 

Sementara itu, MIDF Research mengekalkan anggaran pendapatan Gamuda dengan kemenangan projek Infrastruktur DT di Australia Barat adalah dalam jangkaan.

 

Firma penyelidikan itu juga terus memberi saranan 'Beli' dengan harga sasaran (TP) kekal pada RM7.50 sesaham untuk masa ini.

 

"Gamuda tetap menjadi saham pilihan kami dalam sektor pembinaan, disokong oleh pelan pengembangan luar negara yang berjaya; kejayaannya dalam mendapatkan projek-projek besar dan menjadi peneraju utama untuk kebanyakan projek mega di Malaysia. 

 

"Kami juga menghargai pendedahan Gamuda dalam ruang pembinaan pusat data, yang kini semakin dikenali sebagai pembina premium. 

 

"Walaupun harga semasa melebihi TP kami sebanyak +10.4%, kami mengekalkan cadangan BELI untuk masa ini sementara kami menilai semula TP kami," ujarnya.

 

Menurutnya, harga saham Gamuda telah meningkat hampir +30.0% sejak awal bulan ini, dikuatkan oleh minat yang kukuh daripada pelabur asing. 

 

"Sejak 1 Julai, pelabur institusi asing telah membeli bersih saham Gamuda sebanyak RM331.4 juta," katanya.- DagangNews.com