CIMB Islamic labur RM760,000 dalam pemuliharaan Tadahan Air Babagon  | DagangNews Skip to main content

CIMB Islamic labur RM760,000 dalam pemuliharaan Tadahan Air Babagon 

(Dari kiri) Pengerusi Perkhidmatan Pembayaran Ekosistem Kampung Tampasak, Philip Pius Gompodos; Pengerusi Perkhidmatan Pembayaran Ekosistem Kampung Babagon Toki, Biniso Kassim, Ahmad Shahriman Mohd Shariff, Cynthia Ong dan Pengerusi Perkhidmatan Pembayaran Ekosistem Kampung Kolosunan, Jeffrey Abun ketika majlis menandatangani perjanjian tersebut di Tadahan Air Babagon, Kota Kinabalu, Sabah, baru-baru ini.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 19 Sept - Forever Sabah Berhad menandatangani surat niat (LOI) dengan CIMB Islamic Bank Berhad dan komuniti Tadahan Air Babagon, bagi menyokong pemulihan utama kawasan tadahan air terdiri daripada masyarakat dari Kampung Kolosunan, Kampung Babagon Toki dan Kampung Tampasak dengan jumlah pelaburan komitmen RM760,000. 

 

Ketua Pegawai Eksekutif CIMB Islamic, Ahmad Shahriman Mohd Shariff berkata, pihaknya mengiktiraf kepentingan kritikal untuk memulihara dan memulihkan kawasan Tadahan Air Babagon kerana ia berfungsi sebagai ekosistem penting yang menyediakan air bersih kepada majoriti penduduk Kota Kinabalu. 

 

"Sebagai perantara kewangan yang aktif memacu agenda ESG, kami mahu memastikan ekosistem dan mata pencarian komuniti mampannya untuk generasi masa hadapan mendapat manfaat apabila kita mencipta impak positif jangka panjang kepada alam sekitar dan masyarakat.

 

"Selaras dengan prinsip pengantaraan berasaskan nilai (VBI), kami berbesar hati perkongsian bermakna ini dengan Forever Sabah dan komuniti Tadahan Air Babagon melalui komitmen berterusan kami dalam melakarkan laluan ke hadapan ke arah masa depan lebih cerah dan lebih mementingkan alam sekitar," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

Sementara itu, Ketua Eksekutif Fasilitator Forever Sabah, Cynthia Ong berkata, ia sangat mengagumkan menyaksikan hasil kerja keras masyarakat dan pengetahuan ekologi tradisional dalam tahun pertama perkongsian dengan mereka.

 

"Syabas kepada masyarakat yang berada melindungi sumber air ini untuk ratusan ribu rakyat Sabah," katanya.

 

Terdahulu, penjanaan semula projek pemuliharaan ini disokong Akaun Simpanan EcoSave-i CIMB Islamic, akaun simpanan pertama bank yang memfokuskan alam sekitar, yang mana bank menyumbang 0.2% daripada jumlah purata baki portfolio kepada punca alam sekitar.

 

Tadahan Air Babagon merupakan aspek penting Sabah kerana ia menyediakan kira-kira 57% daripada bekalan air Kota Kinabalu, yang memberi kesan kepada komuniti yang tinggal di dalam kawasan itu dan juga lebih ramai penduduk Kota Kinabalu. 

 

Melalui inisiatif tersebut, Forever Sabah dan CIMB Islamic akan bekerjasama untuk memastikan Tadahan Air Babagon akan menjadi pemangkin untuk memajukan cara kos efektif dan inovatif dalam pemeliharaan dan pemulihan hutan, sambil menyumbang kepada sumber pendapatan alternatif dan memperkasakan ekonomi pemulihan tempatan. 

 

Projek Tadahan Air Babagon bertujuan untuk menyokong penubuhan rangka kerja untuk Pembayaran Perkhidmatan Ekosistem (PES), instrumen berasaskan pasaran yang memberi insentif kepada komuniti yang memainkan peranan dalam melindungi dan mengekalkan alam sekitar.

 

Perkongsian itu akan memanfaatkan teknik penghutanan semula yang menggabungkan geotag dan penderiaan jarak jauh untuk meningkatkan kemandirian pokok, sambil mengoptimumkan peruntukan sumber. 

 

Ini termasuk selektif pembalakan dan penuaian untuk mencapai keseimbangan antara ekonomi dan alam sekitar objektif, di samping memupuk penjanaan pendapatan tempatan untuk daya maju hutan jangka panjang. 

 

Ia juga memerlukan pemantauan sains yang inovatif dan analisis data untuk menangkap masa nyata menjejaki kesihatan ekosistem hutan dan memupuk lebih banyak keputusan berasaskan data, yang boleh membantu mengurangkan kos operasi.

 

Model perniagaan mampan yang merangkumi eko-pelancongan dan agroforestry akan memastikan usaha pemuliharaan kekal berdaya tahan secara ekonomi dalam jangka panjang.

 

Forever Sabah bersama-sama CIMB Islamic juga menganjurkan acara 'Experiential Learning' sebagai sebahagian daripada sidang kemuncak tahunan 'Kelestarian Bumi Lebih Sejuk' di Kampung Kolosunan. 

 

Acara ini menyediakan pengunjung dan pelanggan dengan peluang unik dan mengasyikkan untuk mengalami permata tersembunyi Tadahan Air Babagon, sambil memberi penerangan tentang dedikasi masyarakat sekitar
ke arah memelihara kekayaan biodiversiti dan warisannya. 

 

Pengalaman yang dipilih susun khas acara pembelajaran juga memberikan peserta pengalaman dalam penanaman pokok dan pengetahuan pemuliharaan hutan. - DagangNews.com