CTOS dijangka terus raih manfaat daripada peningkatan permintaan data analitik - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

CTOS dijangka terus raih manfaat daripada peningkatan permintaan data analitik - Kenanga Research

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 18 April - CTOS Digital Berhad dijangka terus meraih faedah daripada permintaan yang semakin meningkat untuk data analitik yang dipacu peningkatan pendigitalan operasi perniagaan.

 

Kenanga Research berkata, sektor utama CTOS termasuk institusi kewangan, penyedia perkhidmatan telekomunikasi dan mungkin penanggung insurans yang meningkatkan pendigitalan operasi mereka di hampir semua bidang.

 

Firma itu berkata, pelaporan kredit dijangka meningkat, terutamanya dengan pelanggan CTOS menggandakan usaha untuk mengurangkan risiko kualiti aset.

 

"Sebaliknya, syarikat itu menyasarkan untuk meningkatkan purata hasil bagi setiap pengguna (ARPU) dengan jualan silang berbanding dengan menaikkan harga yang kami percaya juga boleh membantu mengembangkan keteraturan pelanggan yang lebih besar," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, untung bersih 1QFY23 CTOS adalah RM20.8 juta dan dividen 0.433 sen adalah dalam jangkaan, dengan suku berikutnya diunjur lebih kukuh.

 

Katanya, CTOS terus melaporkan prestasi barisan teratas yang lebih kukuh didorong oleh peningkatan permintaan untuk perkhidmatannya yang semakin penting yang boleh diterjemahkan kepada skala ekonomi yang lebih baik, dan menyokong prospek pendapatannya.

 

"Kami mengekalkan unjuran pendapatan CTOS bagi FY23/FY24 menunggu kemungkinan kemas kini bahan semasa," katanya.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'outperform' dengan harga sasaran RM1.80 sesaham. - DagangNews.com