DNB akan diambil alih oleh entiti swasta selepas mencapai 80% liputan 5G, kata COO MCMC | DagangNews Skip to main content

DNB akan diambil alih oleh entiti swasta selepas mencapai 80% liputan 5G, kata COO MCMC

KUALA LUMPUR 9 Mei - Digital Nasional Berhad (DNB) akan diambil alih oleh entiti baharu berikutan pencapaian dijadualkan 80% liputan 5G menjelang akhir tahun ini, menurut SKMM.

 

Ketua Pegawai Operasi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) Datuk Mohd Ali Hanafiah Mohd Yunus mengesahkan dalam temu bual Bernama TV bahawa kerajaan akan menarik balik pegangannya dalam DNB apabila peralihan berlaku.

 

Langkah itu akan menjadikan pengendali rangkaian perkhidmatan borong 5G milik kerajaan menjadi syarikat swasta sepenuhnya di bawah entiti baharu itu.

 

Beliau seterusnya menyatakan bahawa dua entiti akan dibentuk - satu untuk mengambil alih operasi DNB, dan satu lagi untuk mengambil alih rangkaian 5G kedua negara yang dirancang untuk ditubuhkan selepas DNB mencapai 80% liputan 5G.

 

Ini berlaku selepas Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil mengumumkan bahawa negara akan beralih kepada model rangkaian dua minggu lepas.

 

Fahmi juga berkata peralihan itu akan membolehkan perkhidmatan disediakan pada kadar berpatutan, meningkatkan kapasiti rangkaian dan mengelak daripada mengalami satu titik kegagalan.

 

Sehingga 3 Mei, liputan kini berada pada 57.8%, meningkat daripada 54.7% sejak akhir Februari, menurut menteri itu. - DagangNews.com