Euro Holdings cadang laksana penempatan persendirian buat kali kedua, kumpul modal sehingga RM30.9 juta | DagangNews Skip to main content

Euro Holdings cadang laksana penempatan persendirian buat kali kedua, kumpul modal sehingga RM30.9 juta

KUALA LUMPUR 9 Feb - Euro Holdings Bhd bercadang untuk melaksanakan satu lagi pusingan penempatan persendirian untuk mengumpul sehingga RM30.9 juta bagi keperluan modal kerja dan pembayaran balik pinjaman bank.

 

Pada Disember lalu, syarikat itu telah berjaya mengumpul RM9.68 juta melalui 80 juta saham terbitan yang juga digunakan untuk modal kerja dan pembayaran balik pinjaman bank.

 

Dalam cadangan pengumpulan dana terbaharu ini, pembuat perabot pejabat itu akan menerbitkan sehingga 264.57 juta saham baharu yang mewakili 30% daripada saham terbitannya kepada pelabur pihak ketiga bebas pada harga terbitan yang akan ditentukan kemudian, katanya dalam makluman kepada Bursa Malaysia hari ini.

 

Saham penempatan itu akan ditetapkan harga pada diskaun tidak lebih daripada 15% kepada harga pasaran purata wajaran volum lima hari (VWAP) saham tersebut sejurus sebelum tarikh penetapan harga disebabkan keadaan pasaran dan pergerakan harga saham yang tidak menentu.

 

Daripada hasil kasar RM30.9 juta yang diperoleh, berdasarkan harga terbitan indikatif 11.68 sen sesaham, Euro Holdings berhasrat untuk menggunakan RM26.51 juta untuk keperluan modal kerjanya, termasuk pemiutang perdagangan berhubung dengan pembuatan perabot pejabat dan untuk perniagaan pembangunan hartanah untuk pembelian bahan mentah.

 

Sementara itu, RM4 juta adalah untuk pembayaran balik pinjaman bank dan ini akan mengurangkan nisbah penggearan kumpulan kepada 0.12 kali daripada 0.64 kali dan baki RM390,000 adalah untuk perbelanjaan latihan yang dicadangkan.

 

Pada akhir Januari tahun ini, pinjaman kumpulan itu berjumlah kira-kira RM15.81 juta dan kebanyakannya terdiri daripada overdraf dan pinjaman bertempoh daripada bank. 

 

Ia telah menggunakan pinjaman bertempoh untuk membiayai pembelian gudang dan kilangnya di Rawang dan kemudahan overdraf bagi pembiayaan keperluan modal kerjanya.

 

Euro Holdings telah memeterai surat ikatan penyelesaian dengan pengarah urusan dan pemegang saham yang mengawal, Datuk Seri Lim Teck Boon, untuk membayar RM21.2 juta jumlah tertunggak dengan menerbitkan 181.5 juta saham penyelesaian pada harga terbitan 11.68 sen sesaham.

 

Sehingga 31 Disember 2022, kumpulan itu telah menerima sokongan kewangan berjumlah RM16.25 juta daripada Teck Boon untuk modal kerja dalam bentuk pendahuluan tunai bermula dari Mac 2021 hingga April 2022.

 

Selepas cadangan penyelesaian hutang, jumlah dagangan kumpulan dan pemiutang lain akan dikurangkan kepada RM21.44 juta daripada RM26.54 juta pada akhir Januari tahun ini, manakala pegangan Teck Boon akan dinaikkan kepada 60% daripada 51.75%.

 

Setelah selesai cadangan penyelesaian hutang dan penempatan persendirian, pegangan saham Teck Boon dalam Euro Holdings dijangka berkurangan kepada 48.04% daripada 51.75%.

 

Syarikat itu turut mengumumkan rancangannya untuk mempelbagaikan dagangan produk keluli dan perniagaan berkaitan yang berpotensi menyumbang 25% atau lebih daripada keuntungan bersih kumpulan itu.

 

Bagi tempoh sembilan bulan yang berakhir 30 September 2022, ia mencatatkan kerugian bersih RM7.29 juta pada hasil pendapatan RM139.04 juta. 

 

Kepelbagaian itu, katanya, akan mengurangkan pergantungannya pada perniagaan sedia ada iaitu industri perabot pejabat. – DagangNews.com