Futurise-Akademi Sains Malaysia meterai MoU bina ekosistem inovasi kondusif | DagangNews Skip to main content

Futurise-Akademi Sains Malaysia meterai MoU bina ekosistem inovasi kondusif


CYBERJAYA 12 April - Futurise Sdn Bhd (Futurise) menjalin kerjasama dan kolaborasi dengan Akademi Sains Malaysia (ASM) untuk mempromosi aspirasi nasional membina dan memupuk ekosistem inovasi yang kondusif di negara ini melalui program Rangkaian Inovasi Kolaboratif Malaysia (i-Connect).

 

Program i-Connect membawa rangkaian kerjasama inovasi disruptif bagi memanfaatkan peluang ekonomi untuk industri di Malaysia. Ini dapat dicapai dengan membuka jalan baru inovasi dalam empat bidang utama Industri 4.0 yang strategik - dalam Pembuatan, Fintech dalam Kewangan Islam, Kesihatan & Kesejahteraan dan Rantaian Bekalan Halal.

 

Program i-Connect adalah rangkaian kolaborasi yang diterajui industri mengandungi kerangka Quadruple Helix yang merangkumi interaksi Universiti-Industri-Kerajaan-Masyarakat Sivil di dalam ekonomi berasaskan pengetahuan.

 

Melalui kolaborasi tersebut, kedua-dua pihak akan bekerjasama untuk memanfaatkan kepakaran dan kekuatan masing-masing, utama antaranya adalah platform inovasi terbuka milik Futurise, FUTURITY yang menganjakkan transformasi industri melalui intervensi pengawalseliaan selaras dengan hasrat kerajaan dalam mendukung kemajuan Malaysia dalam Revolusi Perindustrian 4.0.  

 

“Kunci dalam melakar kisah kejayaan Malaysia adalah dengan menangani inovasi secara holistik, dan ini merangkumi dasar, tadbir urus, enjin inovasi dan pendaya inovasi yang akan membentuk ekosistem inovasi nasional yang berkesan.

 

"Ia juga penting untuk mengetengahkan instrumen yang terbukti berjaya untuk mendorong perubahan ekosistem, di mana saja ia diperlukan, agar idea-idea hebat terus muncul secara konsisten dan bukan sekadar membuat sistem penyelidikan atau sistem korporat sebagai komponen mesin inovasi. 

 

"Kolaborasi kami dengan Akademi Sains Malaysia membentuk hubungan penting yang akan mendorong mewujudkan ekosistem inovasi yang kondusif untuk negara." kata Mahadhir Aziz, Ketua Pegawai Eksekutif Futurise.

 

Futurise
Mahadhir Aziz

 

Saling bertanggungjawab dan sepakat dalam kerjasama mereka, Futurise akan memastikan FUTURITY dimanfaatkan dengan betul dan efektif untuk program i-Connect. Ini supaya inovasi-inovasi yang bersesuaian di dalam program direkod dalam FUTURITY, memungkinkan solusi serta potensi disalurkan ke program ‘National Regulatory Sandbox’ yang dikendalikan oleh Futurise.

 

ASM akan memberikan segala khidmat nasihat dan pengetahuan yang diperlukan berkaitan dengan ciri-ciri program i-Connect, termasuk penglibatan program, evaluasi projek dan aktiviti-aktiviti spesifik yang lain di setiap peringkat yang membawa inovasi ke peringkat pengkomersialan. 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Akademi Sains Malaysia, Hazami Habib mengatakan bahawa "Malaysia perlu memperhebatkan ekosistem inovasinya berdasarkan rangkaian kolaborasi yang didorong oleh permintaan dan diterajui industri, dalam aspirasi untuk mencapai Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 dan status Negara High Tech seperti yang terkandung di dalam Pelan Sains, Teknologi & Inovasi Negara (NPSTI) 2021-2030."

ASM
Hazami Habib

 

"i-Connect menerapkan pendekatan inovasi terbuka di kalangan pihak berkepentingan termasuk pemain industri, penyelidik, kerajaan dan orang ramai. Kerjasama dengan Futurise ini akan menjadi batu loncatan menuju digitalisasi inovasi terbuka dan ia pasti akan melengkapkan proses kerja i-Connect.

 

"Tambahan lagi, ia dapat menjadi hab berpotensi untuk pihak berkepentingan berkolaborasi menghasilkan inovasi-inovasi disruptif yang berjaya dikomersialkan. Ini akan mewujudkan dan memupuk pertumbuhan ekosistem inovasi yang kondusif,” katanya.

 

Proses di sebalik program i-Connect melibatkan pengasas-pengasas menghasilkan visi dan rancangan strategik bersama, termasuk pelan tindakan untuk menyokong analisis jurangnya, yang memungkinkan inovasi berterusan.

 

Jurang yang dikenal pasti akan diubah menjadi pernyataan masalah yang dapat diakses oleh penyelidik tempatan untuk Permintaan Untuk Cadangan (RFP), mengenai FUTURITY. Kemudian, anggota pengasas i-Connect akan membuat penilaian berdasarkan cadangan yang diterima daripada penyelidik tempatan yang berminat.

 

Proses pelaksanaan akan ditadbir dan difasilitasi oleh organisasi yang dilantik oleh ASM untuk menjadi Entiti Neutral bagi setiap bidang strategi utama. Entiti Neutral yang dipercayai akan memudahkan dan bekerjasama dengan ahli-ahli pengasas untuk mengatur rangkaian kerjasama bagi setiap kawasan strategik utama.

 

Satu siri program dan aktiviti bersama telah digariskan untuk memastikan kejayaan kolaborasi yang merangkumi fokus pada pengembangan produk inovasi tempatan dan bernilai tinggi, penjenamaan bersama FUTURITY dan program i-Connect yang merangkumi promosi dan bahan publisiti di acara-acara pemasaran.

 

Acara bersama juga akan dijayakan untuk memfasilitasi interaksi dan keterlibatan dengan pihak berkepentingan, penyedia teknologi, pemain industri dan syarikat pemula untuk memungkinkan pembangunan kerjasama yang dicadangkan. - DagangNews.com