G Capital siapkan pemasangan sistem solar 2,000 kWp pada bumbung kilang Chin Well | DagangNews Skip to main content

G Capital siapkan pemasangan sistem solar 2,000 kWp pada bumbung kilang Chin Well

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 3 Julai - G Capital Bhd menyiapkan pemasangan sistem penjanaan kuasa solar atas bumbung 2,000 kWp di premis Chin Herr Industries (M) Sdn Bhd di Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

 

Kilang itu, yang dibina oleh Solarcity Malaysia Sdn Bhd, akan menyumbang hasil kepada G Capital dalam tempoh 25 tahun akan datang berkuat kuasa 2 Julai, tarikh operasi komersial.

 

Solarcity adalah 70% dimiliki oleh G Capital. Chin Herr pula merupakan unit milik penuh Chin Well Holdings Bhd yang disenaraikan di Pasaran Utama.

 

Dengan penyiapan loji itu, Solarcity sehingga kini telah menyiapkan dan menugaskan sejumlah 25 MWp sistem fotovoltaik solar melalui perjanjian pembelian kuasa (PPA) kepada pelanggannya.

 

Solarcity telah memenuhi sejumlah 4.38 MWp PPA untuk Chin Well Group, termasuk sistem PV solar 2.38 MWp yang dikuasakan pada 15 Nov 2022 untuk satu lagi anak syarikat Chin Well.

 

 

hikayat

 

 

PPA awal yang ditandatangani pada 9 Mei 2022 telah diubah saiz melalui PPA tambahan bertarikh 26 Jan 2024 yang melibatkan pemasangan Sistem PV solar di premis Chin Herr yang terletak di Bukit Mertajam.

 

PPA akan menyediakan sumber tenaga bersih yang boleh dipercayai dan menjimatkan kos untuk Chin Herr selama 25 tahun akan datang mulai 2 Julai 2024 yang dianggap sebagai tarikh operasi komersial.

 

“Saya gembira melihat lebih ramai pemain komersil dan perindustrian menerima sistem PV solar,” kata pengerusi eksekutif GCAP Jeneral (B) Tan Sri Affendi Buang.

 

“Ini akan memperkasakan perniagaan untuk mengurangkan kos melalui penjimatan bil elektrik dan menyokong agenda kemampanan mereka serta inisiatif alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG).

 

Selain itu, kerjasama yang berjaya ini menggariskan langkah penting ke arah mencapai matlamat bercita-cita tinggi Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Boleh Diperbaharui Malaysia (RETR) 2035, pelan hala tuju kumpulan GCAP yang secara aktif menyokong, menurut Affendi.

 

"Projek menang-menang ini memperkasakan Chin Well untuk mengurangkan kos elektrik dengan ketara dan mengukuhkan kelayakan ESG sambil mengukuhkan kedudukan GCAP sebagai peneraju tenaga boleh diperbaharui dan mendapatkan hasil berulang untuk suku abad akan datang," tambahnya. - DagangNews.com