Globaltec peroleh permit alam sekitar bagi PSC Tanjung Enim di Sumatra | DagangNews Skip to main content

Globaltec peroleh permit alam sekitar bagi PSC Tanjung Enim di Sumatra

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 20 Okt - Globaltec Formation Bhd telah memperoleh permit alam sekitar daripada Indonesia untuk kontrak perkongsian pengeluaran (PSC) Tanjung Enim di Sumatera Selatan.

 

Menurut makluman kepada Bursa Malaysia, anak syarikat Globaltec yang tersenarai di Bursa Sekuriti Australia (ASX), NuEnergy Gas Ltd memperoleh permit tersebut daripada Kementerian Alam Sekitar dan Perhutanan Indonesia.

 

Susulan kelulusan berkenaan, NuEnergy boleh berusaha menyiapkan persiapan akhir bagi pengeluaran gas awal bagi projek itu.

 

NuEnergy mempunyai 45% kepentingan penyertaan dalam PSC Tanjung Enim melalui anak syarikatnya Dart Energy (Tanjung Enim) Pte Ltd.

 

Kini ia sedang menunggu kelulusan harga gas dan peruntukan volum gas, satu keperluan utama sebelum memulakan penjualan gas, daripada Kementerian Tenaga dan Sumber Mineral (MEMR) Indonesia.

 

Syarikat itu merancang untuk memulakan dengan fasa awal jualan gas yang sederhana, dianggarkan pada satu juta kaki padu standard sehari (mmscfd) metana arang batu (CBM) kepada rakan kongsi hiliran PT Laras Ngarso Gede.

 

“Pengambilan ini akan menyokong fasa awal projek, memajukan pengeluaran kepada 25 mmscfd gas seperti yang diluluskan di bawah Rancangan Pembangunan Tanjung Enim (POD1),” katanya.

 

Syarikat itu berkata ia kini telah mengenal pasti lokasi untuk empat telaga gas, kemudahan pengeluaran dan saluran aliran seterusnya untuk penjanaan gas di Tanjung Enim.

 

“Pada 23 Mei 2023, Direktorat Jeneral minyak dan gas daripada MEMR mengumumkan cadangan pembahagian hasil kasar mudah baharu bagi 95% kontraktor dan 5% kerajaan untuk industri gas bukan konvensional, bagi meningkatkan keuntungan projek, fleksibiliti dan inovasi teknologi industri gas tidak konvensional pemain.

 

“Butiran lanjut mengenai cadangan perpecahan ini dijangka akan diberikan sebelum penghujung 2023 dan akan menjadi kritikal bagi industri CBM Indonesia,” kata NuEnergy.

 

Syarikat itu juga mengumumkan bahawa ia telah menerima lanjutan penerokaan selama 19 bulan sehingga 29 Mac 2025, untuk Muralim PSC milik penuhnya di Sumatera Selatan.

 

"Pelanjutan itu akan membolehkan NuEnergy melengkapkan komitmen penerokaan dan memperoleh data pengeluaran yang diperlukan, yang kemudiannya akan memudahkan penyerahan cadangan POD untuk Muralim PSC langkah terakhir yang diperlukan sebelum memasuki fasa pembangunan untuk aset itu," katanya.

 

Pada pukul 9:16 pagi ini, saham Globaltec telah menokok 0.5 sen atau 0.8% kepad 61.5 sen dengan permodalan pasarannya bernilai RM165.5 juta. - DagangNews.com