Globetronics lantik tiga pengarah eksekutif baharu | DagangNews Skip to main content

Globetronics lantik tiga pengarah eksekutif baharu

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 9 Feb - Syarikat semikonduktor, Globetronics Technology Bhd melantik tiga pengarah eksekutif baharu Liaw Way Gian, Kang Wei Luen, dan Ku Chong Hong bagi penambahan lembaga pengarah terbarunya.

 

Dalam makluman Bursa Malaysia, pelantikan itu berikutan penjualan besar kaunter bermodal kecil, termasuk Globetronics, awal bulan lalu yang berlangsung selama kira-kira dua minggu, menyebabkan sekurang-kurangnya 11 syarikat mencapai had penurunan masing-masing.

 

Beberapa kaunter juga telah dikeluarkan pertanyaan aktiviti pasaran luar biasa (UMA) daripada Bursa Malaysia.

 

Terutamanya, ketiga-tiga lantikan baharu juga kini memegang jawatan pengarah dalam APB Resources Bhd, Artroniq Bhd dan Sarawak Consolidated Industries Bhd (SCIB), yang merupakan kaunter yang terjejas berikutan tekanan jualan yang tinggi pada Januari.

 

Menurut pemfailan berasingan, Liaw juga kini merupakan ketua pegawai eksekutif Artroniq, Kang adalah seorang peguam mengikut profesion, manakala Ku ialah pengarah urusan kumpulan dan ketua pegawai eksekutif SCIB.

 

Segelintir kaunter yang seolah-olah dikaitkan oleh individu yang memegang jawatan pengarah dalam syarikat itu menyaksikan tangki harga sahamnya pada pertengahan Januari. 

 

Penganalisis menyebut panggilan margin dan persekitaran luaran negatif sebagai sebab yang mungkin menyebabkan penurunan jualan yang besar.

 

Globetronics, APB Resources, Artroniq dan SCIB adalah antara 10 paling rugi di Bursa Malaysia untuk beberapa hari pasaran antara 15 hingga 26 Januari.

 

Dalam kejatuhan tertingginya, Globetronics menyaksikan harga sahamnya merosot 18%, atau 32 sen, daripada RM1.76 kepada RM1.44 dalam tempoh hanya tiga hari, setelah kehilangan RM215.99 juta dalam permodalan pasaran.

 

Selain daripada tiga pengarah eksekutif baharu, Globetronics mempunyai tiga ahli lembaga eksekutif yang sedang berkhidmat iaitu pengerusi eksekutif Ng Kok Yu dan CFO Ng Kok Chun, kedua-duanya dilantik pada 1 November 2022 serta ketua pegawai eksekutif, Heng Charng Yee, yang pertama kali dilantik sebagai COO pada 12 Mei 2022.

 

Ahli lembaga pengarah lain ialah pengarah bebas bukan eksekutif, Khoo Kay Leong, Datin Suryani Ahmad Sarji, Mohammad Hazani Hassan, Ong Huey Min dan Ng Kok Khuan.

 

Menurut pemfailan syarikat, pemegang saham Globetronics termasuk Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (13.52%), Ooi Keng Thye (9.12%), General Produce Agency Sdn Bhd (6.86%), dan Lembaga Tabung Haji (5.36%). - DagangNews.com