Hektar REIT catat hasil RM27.8 juta dan NPI RM15.4 juta pada suku ketiga 2023 | DagangNews Skip to main content

Hektar REIT catat hasil RM27.8 juta dan NPI RM15.4 juta pada suku ketiga 2023

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 22 Nov - Hektar Asset Management Sdn Bhd, pengurus Hektar Real Estate Investment Trust (Hektar REIT), mencatatkan jumlah hasil sebanyak RM27.8 juta dan pendapatan hartanah bersih (NPI) sebanyak RM15.4 juta pada suku ketiga 2023.

 

Margin NPI kekal kukuh pada 55.4%. Angka-angka itu mencerminkan pengendalian REIT yang cekap terhadap turun naik pasaran dan dedikasinya terhadap kecekapan operasi.

 

Dalam menangani cabaran yang ditimbulkan oleh peningkatan kos operasi pada suku ketiga 2023, pengurus secara aktif mengukuhkan kedudukan kewangan REIT dan meningkatkan keuntungan melalui inisiatif pengurusan modal yang kukuh dengan menunjukkan kehematan fiskal. 

 

REIT berjaya mengurangkan nisbah penggearannya kepada 44.3% pada suku semasa, turun daripada 44.6% pada 31 Disember 2022, melalui program pengurangan hutang yang disasarkan.

 

Tambahan pula, pengurus terus menerima pendekatan pemajakan yang tegas dan strategik. REIT telah meningkatkan kadar penghunian keseluruhan portfolio aset runcitnya kepada 87.7% pada suku ketiga 2023. 

 

Tiga daripada pusat beli-belah di bawah portfolio, Mahkota Parade dan Wetex Parade, mencatatkan kadar penghunian lebih daripada 93% dan Kulim Central merekodkan hampir 98%. 

 

Secara keseluruhan, pemulihan sewa bagi suku tersebut adalah positif. Langkah-langkah proaktif ini bersedia untuk meningkatkan campuran penyewaan, meletakkan REIT untuk jangkaan pertumbuhan hasil pada suku akan datang. 

 

Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif Hektar Asset Management, Johari Shukri Jamil berkata, pusat beli-belah Hektar REIT, diposisikan secara strategik sebagai hab kejiranan dan komuniti, telah menjadi tumpuan kejayaan mereka.

 

 

hektar
Johari Shukri Jamil

 

 

Katanya, komitmen yang tidak berbelah bahagi untuk meningkatkan campuran penyewaan dan tahap penghunian keseluruhan di pusat membeli-belah mencerminkan dedikasi mereka kepada pasaran khususnya.
 


"Langkah strategik ini melibatkan pencampuran semula penyewaan dengan memperkenalkan penyewa baharu yang bertenaga untuk melengkapkan tawaran sedia ada kami. 

 

"Kami yakin inisiatif ini bukan sahaja memenuhi tetapi melebihi jangkaan pelanggan setia kami. Fokus utama kami kekal pada melaksanakan strategi yang disasarkan untuk meningkatkan jumlah pengunjung dan mewujudkan kitaran positif yang berterusan untuk pusat beli-belah dan peruncit kami. 

 

"Penghunian komited keseluruhan kami pada masa ini berada pada 88.4%, dan kami yakin akan melepasi paras 90% menjelang akhir tahun ini. Kami percaya pada inisiatif yang menghasilkan faedah jangka panjang dan memastikan pertumbuhan berterusan, akhirnya memberikan pulangan yang mampan kepada pemegang unit kami," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini. - DagangNews.com