HLIB positif terhadap kerjasama Mah Sing dan CECC bagi memudahkan pelabur China tubuh kemudahan pembuatan di Malaysia | DagangNews Skip to main content

HLIB positif terhadap kerjasama Mah Sing dan CECC bagi memudahkan pelabur China tubuh kemudahan pembuatan di Malaysia

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 5 April - Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research positif terhadap kerjasama Mah Sing Group Berhad dengan Dewan Perniagaan Elektronik China (CECC) dalam memudahkan pelabur China menubuhkan kemudahan pembuatan di Malaysia.

 

Firma itu berkata, perkembangan baharu itu akan membolehkan lebih banyak peluang untuk kumpulan itu mempelbagaikan dan memasuki semula ruang pembangunan industri.

 

Katanya, kumpulan itu akan memberikan sokongannya kepada ahli CECC, yang termasuk penyumberan tanah untuk mewujudkan kemudahan pengeluaran, pemahaman yang lebih baik tentang hartanah Malaysia, dasar pembuatan dan kerajaan selain berkongsi kepakaran dalam syarikat dalam pembuatan dan pembangunan hartanah.

 

"Mah Sing mempunyai 24.2 hektar tanah perindustrian dalam lingkungan 526 hektar tanah di perbandaran Meridin East di Johor.

 

"Kami faham bahawa syarikat itu kini sedang dalam rundingan untuk pemerolehan sebidang lagi tanah perindustrian," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

BACA JUGA: Mah Sing, CECC bekerjasama bantu pelabur China wujudkan kemudahan pembuatan di Malaysia

 

Firma itu berkata, kerjasama itu akan memberi manfaat kepada Mah Sing kerana ia memberi peluang untuk mendapatkan akses kepada pangkalan pelanggan yang luas daripada CECC untuk menjual produk perindustriannya.

 

"Disebabkan pergeseran perdagangan antara Amerika Syarikat (AS) dan China, banyak pengeluar China sedang mencari untuk menempatkan semula pembuatan mereka di luar China, kerana barangan yang dikeluarkan di luar China tidak akan dikenakan tarif tambahan yang dikenakan oleh AS ke atas barangan buatan China. .

 

"Tarif AS dikenakan berdasarkan negara asal barang itu," katanya.

 

Firma itu berkata, sebelum ini, kumpulan itu mempunyai pelbagai pengalaman dalam pembangunan perindustrian sebelum ia menukar tumpuannya kepada pembangunan kediaman mampu milik sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

 

"Kami kekal positif terhadap prospek Mah Sing memandangkan produknya berharga dalam julat hartanah mampu milik hingga pertengahan, yang sepatutnya terus menunjukkan prestasi yang baik memandangkan kelas berpendapatan sederhana yang semakin meningkat di wilayah Lembah Klang," katanya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) tidak berubah 84 sen sesaham. - DagangNews.com