HSBC berhenti biayai medan minyak dan gas baharu, mahu tahu banyak mengenai rancangan kurangkan pelepasan karbon | DagangNews Skip to main content

HSBC berhenti biayai medan minyak dan gas baharu, mahu tahu banyak mengenai rancangan kurangkan pelepasan karbon

LONDON 15 Dis - HSBC akan berhenti membiayai medan minyak dan gas baharu dan mengharapkan lebih banyak maklumat daripada pelanggan tenaga mengenai rancangan mereka untuk mengurangkan pelepasan karbon, kata gergasi perbankan itu pada hari Rabu, sebagai sebahagian daripada kemas kini yang lebih meluas mengenai dasar sektornya.

 

Kumpulan aktivis yang mengkritik HSBC dalam beberapa tahun kebelakangan ini kebanyakannya memuji langkah salah satu pemberi pinjaman terbesar kepada syarikat tenaga di dunia sebagai 'kemas kini yang ditunggu-tunggu yang akan memacu syarikat ke arah masa depan yang lebih bersih'.

 

"Pengumuman HSBC menetapkan tahap cita-cita minimum baharu bagi semua bank yang komited kepada sifar bersih," kata Jeanne Martin, seorang juru kempen di Share Action, menurut laporan Reuters.

 

HSBC adalah antara bank terbesar yang mengesahkan ia tidak akan menyokong projek minyak dan gas yang menerima kelulusan akhir selepas penghujung 2021, satu langkah yang menurut Agensi Tenaga Antarabangsa diperlukan untuk dunia mencapai pelepasan sifar bersih menjelang 2050.

 

Institusi kewangan lain yang telah komited untuk tujuan tersebut, termasuk bank domestik terbesar Britain, Lloyds.


 

irsyad

 


HSBC berkata ia akan terus membiayai syarikat tenaga di peringkat korporat untuk membantu mereka membaik pulih perniagaan mereka dan memacu pembangunan sumber tenaga yang lebih bersih, dan akan menilai rancangan strategik mereka setiap tahun.

 

Meliputi segala-galanya daripada projek biojisim kepada hidrogen, nuklear dan arang batu terma, dasar itu bertujuan memacu kemajuan merentasi wilayah dengan sistem tenaga yang berbeza, Celine Herweijer, Ketua Pegawai Kelestarian HSBC, memberitahu Reuters.

 

Di tengah-tengah pencerobohan Rusia ke atas Ukraine, dan akibat lonjakan kos tenaga, dasar itu juga "pragmatik" katanya, dan bank itu akan terus membiayai medan minyak dan gas sedia ada untuk memastikan bekalan menurun dari semasa ke semasa dengan permintaan.

 

"Ia bukan pelaburan bahan api fosil baharu setakat esok. Sistem tenaga bahan api fosil sedia ada perlu wujud seiring dengan sistem tenaga bersih yang semakin meningkat," kata Herweijer.

 

"Dunia tidak boleh mencapai masa depan tenaga bersih-sifar tanpa syarikat tenaga berada di tengah-tengah peralihan."


 

Celine Herweijer

 


Untuk memastikan syarikat minyak dan gas berada di landasan yang betul, bank itu kini akan meminta maklumat baharu, termasuk tahap pengeluaran selepas 2030, tambahnya.

 

Juga pada hari Rabu, Barclays berkata ia telah meningkatkan sasaran kewangan mampan dan peralihan kepada AS$1 trilion menjelang 2030 dan akan mengepam lebih banyak wangnya sendiri ke dalam syarikat permulaan tenaga. - DagangNews.com