Hujung tahun 2024 barulah Ringgit dijangka RM4.20-RM4.40 berbanding dolar AS, kata pakar ekonomi | DagangNews Skip to main content

Hujung tahun 2024 barulah Ringgit dijangka RM4.20-RM4.40 berbanding dolar AS, kata pakar ekonomi

KUALA LUMPUR 28 Feb - Ringgit dijangka mencecah 4.20-4.40 berbanding dolar AS menjelang akhir tahun berikutan kemungkinan keputusan pemotongan kadar faedah oleh Rizab Persekutuan (Fed) Amerika Syarikat (AS) dalam menjangkakan kemelesetan ekonomi di AS tahun ini.

 

Pengarah Urusan Capital Dynamics Asset Management Sdn Bhd Tan Teng Boo berkata keputusan kadar faedah itu akan memberi kesan positif kepada ringgit dan mata wang lain, seperti baht Thailand dan rupiah Indonesia, serta mata wang negara maju, iaitu yen Jepun.

 

“Semuanya bergantung kepada Fed AS dan tiada kaitan dengan dasar ekonomi (tempatan) kita.

 

"Penurunan nilai mata wang dunia baru-baru ini bukan sahaja dirasai oleh ringgit, tetapi juga mata wang lain, termasuk yen Jepun yang menjunam sebanyak 50 peratus -- mata wang yang sepatutnya menjadi mata wang paling kukuh suatu ketika dahulu," katanya.


Tan berkata demikian pada taklimat media mengenai pasaran saham bertajuk "Adakah Pelaburan di Malaysia Masih Menarik Sekarang?" di sini Selasa, Bernama melaporkan.

 

 

Tan Teng Boo
                                Tan Teng Boo

 

 

Mengulas bila kemelesetan mungkin berlaku, beliau berkata ia bergantung kepada pembangunan global utama, termasuk krisis Laut Merah dan kemarau Terusan Panama, yang menyebabkan harga baik lebih tinggi, sekali gus berpotensi membawa kepada inflasi AS yang lebih tinggi.

 

Tan berkata penunjuk utama lain, seperti data pengangguran, juga menunjukkan bahawa pasaran pekerjaan AS akan kekal ketat, memberi kesan kepada gaji dan inflasi negara.


Selain itu, tajuk utama dan Indeks Harga Pengguna (CPI) teras, ditambah dengan Indeks Harga Pengeluar (PPI), juga masuk lebih tinggi daripada jangkaan.


 

 


“Sentimen semasa ialah inflasi akan kembali, dan Fed AS tidak mempunyai pilihan selain menaikkan semula kadar faedah.

 

"Sudah tentu, dengan kenaikan kadar faedah pada masa itu, negara-negara baru muncul akan menderita sekali lagi tetapi itu kemungkinan besar akan menjadi faktor mendorong ekonomi AS ke dalam kemelesetan," katanya.

 

Pada asas bulan ke bulan (m-o-m), IHP meningkat sebanyak 0.3 peratus pada Januari 2024, manakala tidak termasuk komponen makanan dan tenaga, IHP teras meningkat sebanyak 0.4 peratus.

 

Pada bulan yang sama, PPI pelarasan bermusim AS untuk permintaan akhir meningkat sebanyak 0.3 peratus m-o-m, manakala tidak termasuk harga makanan, tenaga dan perdagangan, PPI teras meningkat sebanyak 0.6 peratus.

 

Tan berkata ringgit telah terjejas oleh kadar pertukaran nominalnya, tetapi dari segi penilaian, mata wang tempatan kini berada di bawah nilai.

 

"The Fed AS telah melakukan perbelanjaan fiskal yang sangat agresif dengan cara yang sangat tidak bertanggungjawab, dan hutang mereka sangat tinggi pada 120 peratus daripada keluaran dalam negara kasar, yang saya fikir adalah yang tertinggi dalam sejarah Amerika sejak Perang Dunia II.

 

"Jadi, anda mempunyai ekonomi terbesar yang berkelakuan tidak bertanggungjawab, dan sudah tentu, itu memberi kesan kepada seluruh dunia dan Malaysia sebagai sebuah negara membangun (juga) terjejas," katanya.

 

Tan menegaskan adalah tidak adil untuk menyalahkan kerajaan atas kejatuhan nilai ringgit berbanding dolar AS.

 

"Ia (sepatutnya) berdasarkan fakta. Untuk menuduh kerajaan sekarang bahawa ia menyebabkan ringgit menjadi lemah, saya fikir itu adalah banyak karut dan bukan berdasarkan fakta atau analisis. Ia (hanya) didorong oleh politik (dan) ia salah,” katanya.

 

Tan menjangka Bank Negara Malaysia (BNM) akan mengekalkan kadar dasar semalaman (OPR) tidak berubah untuk baki tahun ini.

 

Namun begitu, beliau berkata perbezaan kadar faedah tidak akan selama-lamanya menentukan kadar mata wang, kerana penunjuk yang perlu dilihat dalam menentukan arah jangka panjang mata wang harus menjadi faktor struktur.

 

Beliau berkata persekitaran perdagangan global mungkin akan pulih pada 2024, dirangsang oleh pemulihan kukuh yang dijangka dalam ekonomi China, dan perkembangan ini positif untuk lebihan akaun semasa Malaysia.

 

"Sebuah negara berdaya saing apabila ia mampu mengalami lebihan akaun semasa secara konsisten," katanya.

 

Semasa mesyuarat pertama tahun itu pada 24 Jan, Jawatankuasa Dasar Monetari BNM memutuskan untuk mengekalkan OPR pada 3.00 peratus, menandakan mesyuarat keempat berturut-turut jawatankuasa itu telah memilih untuk memegang kadar utama. - DagangNews.com