IHH Healthcare catat kemasukan tinggi pesakit ke wad - Affin Hwang | DagangNews Skip to main content

IHH Healthcare catat kemasukan tinggi pesakit ke wad - Affin Hwang

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 7 Oct - Prestasi perniagaan IHH Healthcare Bhd kekal kukuh berikutan pertumbuhan permintaan struktur yang teguh untuk perkhidmatan penjagaan kesihatan, menurut Affin Hwang Capital.

 

Firma penyelidikan itu berkata, IHH Healthcare menyaksikan peningkatan yang sihat dalam bilangan kemasukan pesakit ke wad – enam bulan 2022 (6M22) kemasukan pesakit masing-masingnya di Malaysia, Acibadem dan India adalah lebih tinggi tahun ke tahun (yoy) sebanyak 25 peratus, 11 peratus dan 6 peratus.

 

Walaupun kemasukan pesakit dalam di Singapura telah merosot sebanyak 3.0 peratus yoy pada 6M22, firma itu menjangkakan kepulangan pesakit asing untuk memacu prestasi separuh kedua 2022 (2H22).

 

"Di tempat lain, intensiti hasil di pasaran utama menyederhana daripada paras tertinggi 2021, tetapi kekal lebih tinggi daripada paras 6M19 (meningkat 2 peratus kepada 41 peratus)," katanya.

 

Affin Hwang berkata walaupun peningkatan kos mungkin mencecah keuntungan pendapatan 2022, ia mencari hasil yang lebih tinggi dan lulus kos untuk meningkatkan pendapatan 2023.

 

Firma itu meramalkan kenaikan kos akan membawa kepada pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) IHH jatuh sebanyak 8.0 peratus yoy pada 2022, sebelum meningkat 7.0 peratus yoy pada 2023 atas hasil yang lebih tinggi dan pemindahan kos.

 

"Kami menurunkan pendapatan teras 2022-2024 kami sebanyak 4.0-6.0 peratus selepas mengandaikan pendapatan yang lebih rendah daripada Singapura dan kerugian permulaan yang lebih tinggi dari Greater China, disokong oleh prospek yang bertambah baik di Malaysia dan India."

 

Affin Hwang mengekalkan saranan "Beli" ke atas IHH Healthcare dengan harga sasaran yang lebih rendah RM7.00 daripada RM7.30 sebelumnya. - DagangNews.com