IPO EPB Group terlebih langgan sebanyak 61.08 kali | DagangNews Skip to main content

IPO EPB Group terlebih langgan sebanyak 61.08 kali

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 9 Ogos - Tawaran awam permulaan (IPO) EPB Group Bhd bagi orang awam Malaysia terlebih langgan sebanyak 61.08 kali, menjelang penyenaraiannya di Pasaran ACE pada 23 Ogos 2024.

 

Kumpulan itu menerima sejumlah 25,756 permohonan untuk 1.21 bilion saham terbitan awam bernilai RM680.3 juta daripada orang ramai Malaysia, mewakili kadar lebihan langganan sebanyak 61.08 kali.

 

Kategori Bumiputera menyaksikan 11,850 permohonan untuk 456.2 juta saham terbitan awam, dengan kadar lebihan langganan sebanyak 45.63 kali.

 

Sementara itu, kategori awam merekodkan 13,906 permohonan untuk 758.6 juta saham terbitan awam, menunjukkan kadar terlebih langganan sebanyak 76.53 kali.

 

Pengarah Urusannya, Yeoh Chee Min menzahirkan penghargaan atas sambutan menggalakkan terhadap IPO dan menyatakan ia mencerminkan keyakinan pasaran terhadap hala tuju dan potensi strategik EPB.

 

“IPO kami berfungsi sebagai pintu masuk ke pasaran modal, memberikan kami sumber yang diperlukan untuk memacu fasa pertumbuhan dan inovasi seterusnya, terutama dalam bidang penyepaduan robotik dalam rumusan pemprosesan makanan dan jentera pembungkusan yang kami sediakan kepada pelanggan kami, ” katanya dalam satu kenyataan.

 

epb
Timbalan Pengarah Urusan EPB Group, Liew Meng Hooi (kiri) bersama pengarah urusan, Yeoh Chee Min (kanan).

 

Timbalan Pengarah Urusannya, Liew Meng Hooi berkata, seperti yang ditekankan semasa pelancaran prospektus, komitmen pihaknya untuk menyepadukan robotik dan memajukan rumusan pemprosesan dan jentera pembungkusan makanan akan menjadi pemacu utama pertumbuhan kumpulan.

 

Beliau berkata, minat pelabur yang kukuh dalam IPO kumpulan itu menyerlahkan keyakinan pasaran terhadap strategi pertumbuhan pihaknya dan penyelesaian inovatif yang disediakan.

 

"Kami teruja untuk meneroka peluang baharu dan mengembangkan penawaran produk kami, memastikan kumpulan kekal mendahului arah aliran industri dan terus menyampaikan rumusan berharga untuk pelanggan kami," katanya.

 

Malacca Securities Sdn Bhd merupakan penasihat utama, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan, dan WYNCORP Advisory Sdn Bhd merupakan penasihat kewangan korporat EPB Group.- DagangNews.com