Ireka Corp disaman oleh RHB Bank atas dakwaan gagal bayar pinjaman RM6.53 juta | DagangNews Skip to main content

Ireka Corp disaman oleh RHB Bank atas dakwaan gagal bayar pinjaman RM6.53 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 14 Feb - Ireka Corp Bhd berkata RHB Bank Bhd telah memfailkan saman terhadap syarikat itu bagi menuntut RM6.53 juta berhubung dakwaan mungkir dalam kemudahan kredit pusingan.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, Ireka berkata bank itu telah memberikan kemudahan kredit pusingan sebanyak RM6.5 juta pada 2015 dan 2017 kepada anak syarikat Ireka Engineering & Construction Sdn Bhd (IEC), yang telah dibubarkan sejak Mac 2023.

 

Pada Jun 2023, Ireka memeterai perjanjian penyelesaian dengan RHB Bank untuk membayar semua wang yang terhutang oleh IEC di bawah kemudahan perbankan.

 

"Oleh kerana didakwa syarikat telah ingkar dalam kewajipannya untuk membuat pembayaran kepada bank seperti yang dikehendaki di bawah pengaturan penyelesaian, bank itu telah menamatkannya pada 8 Disember 2023," kata Ireka.

 

Berikutan penamatan perjanjian penyelesaian itu, Ireka berkata ia telah mencadangkan pembayaran berjadual yang disemak semula kepada bank pada 22 Disember 2023.

 

"Bagaimanapun, syarat pembayaran balik kami yang dicadangkan tidak dipersetujui oleh bank pada 10 Januari 2024.

 

"Kami masih berhasrat untuk meneruskan usaha kami untuk membincangkan tempoh pembayaran balik yang boleh diterima oleh bank dan syarikat," kata Ireka sambil menambah bahawa ia sedang melantik peguamcara untuk membela diri dalam kes itu.


 

ireka

 


Sepanjang setahun yang lalu, Ireka telah dikenakan sekurang-kurangnya dua saman lain atas keingkaran dalam pembayaran.

 

Bulan lalu, AmBank (M) Bhd memfailkan petisyen untuk menggulung Ireka selepas syarikat itu gagal membayar hutang sebanyak RM4.34 juta pada 12 Disember 2023. Ini berikutan penghakiman yang diperoleh pempetisyen di Mahkamah Tinggi. Petisyen itu ditetapkan untuk pendengaran pada 17 April.

 

Pada Mac 2023, AmBank menyaman Ireka dan IEC, menuntut RM4.24 juta, terdiri daripada tuntutan kemudahan overdraf berjumlah RM3.1 juta dan tuntutan kredit pusingan berjumlah RM1.14 juta.

 

Pada masa itu, Ireka berkata rundingan masih diteruskan dengan bank untuk menyusun semula dan menjadualkan semula jumlah yang dituntut dalam tempoh sembilan suku tahun.

 

Ireka telah mengalami kerugian selama tiga suku berturut-turut sejak suku ketiga berakhir 31 Mac 2023 (3QFY2023).

 

Syarikat itu melaporkan kerugian bersih RM4.07 juta bagi 1QFY2024, berbanding untung bersih RM172.99 juta setahun sebelumnya. Hasil suku tahunan meningkat kepada RM69.43 juta daripada RM11.86 juta.

 

Sehingga 30 Sept, Ireka mempunyai baki tunai RM3.76 juta dengan pinjaman jangka pendek RM10.06 juta dan pinjaman jangka panjang RM71.99 juta.

 

Pada Oktober 2023, Ireka berkata juruaudit luarnya telah menandakan keupayaan syarikat untuk beroperasi sebagai usaha berterusan kerana ia tidak dapat menyediakan asas untuk pendapat audit mengenai penyata kewangan teraudit Ireka untuk FY2023 kerana ia tidak dapat memperoleh bukti audit yang mencukupi.

 

Baker Tilly Monteiro Heng PLT menyatakan bahawa pada 30 Jun, liabiliti semasa Ireka melebihi aset semasanya sebanyak RM48.72 juta dan syarikat mencatatkan kekurangan modal sebanyak RM44.91 juta.

 

Ireka berkata ia menjangka dapat menangani semua isu berkaitan penafian pendapat menjelang FY2024. - DagangNews.com