Jiankun meterai JDA dengan NTL bangunkan apartmen servis RM215.1 juta di Semenyih | DagangNews Skip to main content

Jiankun meterai JDA dengan NTL bangunkan apartmen servis RM215.1 juta di Semenyih

KUALA LUMPUR 26 Okt - Pemaju hartanah Jiankun International Bhd memeterai perjanjian pembangunan bersama (JDA) dengan NTL International Holdings (M) Sdn Bhd, pemilik tanah pegangan bebas di Semenyih, untuk membangunkan apartmen servis dengan nilai pembangunan kasar sebanyak RM215.1 juta — lebih tiga kali ganda nilai pasaran semasa Jiankun.

 

Jiankun berkata JDA telah dimeterai oleh anak syarikat milik penuhnya Nagamas Bizworks Sdn Bhd.

 

Di bawah JDA, Jiankun akan menanggung kos dan perbelanjaan untuk pembangunan dan penyiapan projek.

 

Projek bernilai RM215.1 juta itu terdiri daripada satu blok apartmen servis 37 tingkat, termasuk unit apartmen servis, unit komersial, rumah mampu milik, kemudahan, dan tempat letak kereta tujuh tingkat.

 

Dalam satu kenyataan, Pengarah Eksekutif dan CEO Jiankun, Edwin Silvester Das berkata pembangunan bersama itu selaras dengan inisiatif kumpulan untuk bekerjasama dengan pemilik tanah untuk mengembangkan perniagaan pembangunan hartanahnya.

 

“Pembangunan bersama ini menyediakan situasi menang-menang untuk NTL International dan Jiankun. Ia juga merupakan bukti kepada keupayaan dan rekod prestasi kumpulan dalam industri pembinaan dan pembangunan hartanah,” kata beliau.


 

Jiankun, Edwin Silvester Das
                                 Edwin Silvester Das

 


“Kami percaya cadangan untuk apartmen servis dengan unit rumah mampu milik akan menyediakan gabungan yang tepat untuk memenuhi permintaan yang meningkat untuk rumah mampu milik.

 

"Memandangkan tanah itu terletak kira-kira 7.2km dari Stesen MRT Kajang, kami percaya ia juga akan menarik kepada isi rumah berpendapatan sederhana di dalam dan sekitar kawasan Kajang, Cyberjaya dan Putrajaya," katanya.

 

Beliau menambah bahawa kekurangan unit rumah mampu milik di Malaysia adalah satu lagi sebab mengapa Jiankun telah meningkatkan untuk menyediakan permintaan itu.

 

Menurutnya, pembangunan rumah mampu milik boleh menelan kos yang tinggi, memandangkan peningkatan kos pemilikan tanah. Walau bagaimanapun, kerjasama pembangunan bersama seperti ini akan membantu mengurangkan kos pembangunan.

 

Beliau berkata Jiankun akan mendapat manfaat daripada perjanjian pembangunan bersama, tanpa perlu menambah bank tanahnya. Ini akan meningkatkan prospek pertumbuhan kumpulan, apabila industri pembangunan hartanah pulih dalam era pasca COVID-19. - DagangNews.com