Jualan runcit 2Q menyusut kesan kenaikan harga barang, sentimen pengguna lemah - Retail Group Malaysia | DagangNews Skip to main content

Jualan runcit 2Q menyusut kesan kenaikan harga barang, sentimen pengguna lemah - Retail Group Malaysia

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 12 Sept - Pada suku kedua 2024, jualan runcit Malaysia menyusut kepada 0.6%, kurang daripada jangkaan pasaran, menurut Retail Group Malaysia (RGM).

 

Pada bulan Jun, ahli Persatuan Peruncit Malaysia (MRA) dan Persatuan Rangkaian Runcit Malaysia (MRCA) mengunjurkan kadar pertumbuhan sebanyak 1.7%, menjadikan keputusan sebenar 65% di bawah anggaran.

 

Di sebalik pengukuhan ringgit dan peningkatan jumlah pelancong asing, jualan perayaan semasa Hari Raya Aidilfitri pada 10 April 2024 tidak menepati ramalan.

 

"Harga runcit terus meningkat pada suku kedua 2024. Pengguna Malaysia perlu menguruskan perbelanjaan bulanan mereka dengan berhati-hati untuk mengekalkan gaya hidup mereka.

 

"Konflik Israel-Palestin yang tidak berkesudahan menjejaskan perniagaan jenama runcit antarabangsa tertentu," kata RGM dalam laporan terbarunya.

 

Secara keseluruhan, industri runcit Malaysia berkembang sebanyak 4.6% dalam tempoh enam bulan pertama 2024, berbanding tempoh yang sama pada 2023.

 

Memandang ke hadapan, majoriti ahli MRA dan MRCA optimis terhadap tempoh tiga bulan akan datang dengan menganggarkan kadar pertumbuhan purata sebanyak 3.6% dalam jualan runcit untuk suku ketiga 2024.

 

Pengusaha gedung serbaneka meramalkan pemulihan dengan kadar pertumbuhan 7.3%, diikuti oleh pengusaha pasar raya dengan 5.8%.

 

Pengusaha pasar raya dan pasar raya besar menjangkakan pertumbuhan sederhana sebanyak 1.9%, manakala pasar mini, kedai serbaneka dan koperasi menjangkakan peningkatan sebanyak 2.3%.

 

Sektor fesyen dan aksesori fesyen dijangka kekal bertenaga dengan kadar pertumbuhan 7.4%. Peruncit yang menjual produk kanak-kanak dan bayi menjangkakan pertumbuhan 2.7%, manakala pengendali farmasi menjangkakan kelembapan dengan peningkatan 1.2%.

 

Sementara itu, pengenalan akaun fleksibel baharu oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan pemberian wang tunai di bawah program Sumbangan Tunai Rahmah (STR) dikatakan telah memberikan sedikit kelegaan.

 

Usaha kerajaan untuk menarik pelancong juga dilaporkan memberi manfaat kepada perniagaan runcit, dengan peningkatan ketara dalam ketibaan pelancong dari China dan India.

 

Selain itu, kerajaan Malaysia akan meningkatkan gaji penjawat awam mulai 1 Disember 2024, yang dijangka merangsang jualan runcit semasa musim cuti akhir tahun.

 

Kerajaan menyasarkan 27.3 juta pelancong dan RM102.7 bilion dalam penerimaan pelancong untuk 2024, merancakkan lagi sektor peruncitan. - DagangNews.com