Kajian IslamicMarkets.com ramal peningkatan dalam pendigitalan sektor kewangan Islam | DagangNews Skip to main content

Kajian IslamicMarkets.com ramal peningkatan dalam pendigitalan sektor kewangan Islam

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 27 Sept - Penyelidikan baharu menerusi profesional kewangan Islam terkemuka meramalkan peningkatan dramatik dalam pendigitalan sektor itu apabila perbelanjaan untuk teknologi dan perkhidmatan kewangan digital baharu melonjak.

 

Penyelidikan itu dijalankan IslamicMarkets.com, platform terkemuka yang menyediakan akses kepada pengetahuan pakar dan peluang kewangan, untuk menyokong Forum Kewangan Islam Global 2022 (GIFF2022) pada tober di ibu negara.

 

Acara yang bertemakan 'Take the Reins' itu dianjurkan Persatuan Perbankan Islam dan Institusi Kewangan Malaysia (AIBIM), sebagai sokongan kepada Pusat Kewangan Islam Antarabangsa Malaysia (MIFC), dan bertujuan untuk menjana wacana aktif mengenai kerja itu untuk mengukuhkan kepimpinan global kewangan Islam.

 

Kajian itu mendapati lebih 57% profesional kewangan Islam menjangkakan peningkatan dramatik dalam pendigitalan dalam tempoh tiga tahun akan datang dengan 40% lagi meramalkan sedikit peningkatan. 

 

Terdapat ramalan dalam peningkatan perbelanjaan dan pelaburan institusi kewangan Islam mengenai teknologi dan membina perkhidmatan kewangan digital baharu dalam tempoh lima tahun akan datang, dengan 50% individu Islam meramalkan peningkatan dramatik dan 41% sedikit peningkatan. 

 

Hanya 5% meramalkan perbelanjaan untuk teknologi dan perkhidmatan kewangan digital baharu akan kekal sama atau jatuh dalam tempoh lima tahun akan datang.

 

Pendigitalan yang lebih besar adalah teras kepada pertumbuhan perbankan terbuka, kajian itu mendapati dengan 88% profesional kewangan Islam mempersoalkan mengatakan penggunaan akan dipercepatkan hasil daripada peningkatan pendigitalan.

 

Pengerusi GIFF2022, Arsalaan Ahmed berkata, pendigitalan sedang dalam perarakan dalam sektor kewangan Islam dan penyelidikan itu mencerminkan kesan peningkatan perbelanjaan ke atas teknologi dan perkhidmatan kewangan digital baharu. 

 

"Peningkatan pendigitalan adalah teras kepada penggunaan perbankan terbuka, kewangan terbuka dan kewangan terbenam dalam kewangan Islam dan kajian kami menunjukkan golongan profesional dalam sektor itu menjangkakan pengembangan pesat," katanya dalam satu kenyataan hari ini. - DagangNews.com