Kejuruteraan Asastera kini dikenali sebagai Kinergy Advancement, dedah logo baharu | DagangNews Skip to main content

Kejuruteraan Asastera kini dikenali sebagai Kinergy Advancement, dedah logo baharu

Datuk Lai Keng Onn (dua dari kiri) bersama Lembaga Pengarah dalam majlis pelancaran Kinergy Advancement semalam

KUALA LUMPUR 8 Jun - Kejuruteraan Asastera Bhd (KAB) telah bertukar wajah dengan logo dan nama baharu, kini dikenali sebagai Kinergy Advancement Bhd menandakan komitmen syarikat untuk mengembangkan perniagaan penyelesaian tenaga mampan (SES).

 

Kumpulan itu berkata pertukaran nama syarikat kepada Kinergy Advancement Bhd telah berkuat kuasa pada 2 Jun setelah menerima notis berkaitan daripada Suruhanjaya Syarikat Malaysia.

 

Nama ‘Kinergy’ yang dicadangkan pada 6 April 2023, menurut kumpulan itu, merupakan gabungan dua perkataan iaitu kinetik dan tenaga.

 

“Ia melambangkan gerakan, daya dan momentum yang dijana apabila kumpulan bertindak untuk memacu perubahan positif dan kemajuan ke arah matlamatnya.

 

“Kemajuan, sebaliknya, mewakili komitmennya terhadap penambahbaikan dan kemajuan berterusan,” kata KAB dalam satu kenyataan semalam.

 

 

Logo Kinergy Advancement Berhad
Logo Kinergy Advancement Berhad

 

 

KAB memiliki aset-aset tenaga mampan di bawah segmen SES, dengan aset semasa termasuk penjanaan bersama dan loji pemulihan haba sisa dan sistem solar fotovoltaik.

 

Di samping itu, kumpulan tersebut mempunyai beberapa pengambilalihan dan kontrak baharu disediakan untuk memperkukuh lagi portfolio SES, iaitu pemerolehan loji biogas dan loji kuasa hidroelektrik mini di Indonesia.

 

Kumpulan itu berkata ia juga bersedia untuk membangunkan dan mengendalikan loji janakuasa gas melalui usaha samanya dengan Petronas Gas Bhd bernilai RM230 juta, yang mewakili usaha SES terbesarnya setakat ini.

 

"Segmen SES kumpulan telah berada pada trajektori pertumbuhan yang kukuh, menyumbang 32% kepada keuntungan keseluruhan selepas cukai bagi segmen menguntungkan pada tahun 2022 dan lebih ketara mencatatkan peningkatan 780.9% tahun ke tahun kepada RM2.68 juta dalam suku pertama tahun kewangan 2023 (1QFY23) daripada RM300,000 bagi tempoh yang sama tahun sebelumnya.

 

"Dari segi kemampanan, KAB telah mula memulakan perjalanan sifar bersihnya pada 2022 dengan sasaran 50% penjimatan pelepasan gas rumah hijau pada tahun hadapan daripada portfolio aset SES. Ini seterusnya dicerminkan dalam taraf alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) kumpulan iaitu tiga daripada empat bintang dalam FTSE Russell ESG, yang dipegangnya selama dua tahun berturut-turut," ujar kumpulan itu.

 

Pengarah Urusan Kumpulan KAB, Datuk Lai Keng Onn menambah,"Kami telah mencapai kemajuan ketara dalam segmen SES selama ini dan bersama-sama dengan prestasi kewangannya yang kukuh setakat ini, kami yakin segmen SES akan menyokong pertumbuhan berterusan kumpulan pada masa hadapan."

 

Setakat pukul 9:46 pagi ini saham KAB susut 0.5 sen atau 1.6% kepada 31.5 sen, memberikannya modal pasaran berjumlah RM569.5 juta. -DagangNews.com