Kerajaan Sarawak yakin Kerajaan Persekutuan akan kembalikan kuasa pentadbiran Pelabuhan Bintulu | DagangNews Skip to main content

Kerajaan Sarawak yakin Kerajaan Persekutuan akan kembalikan kuasa pentadbiran Pelabuhan Bintulu

KUALA LUMPUR 22 Feb - Kerajaan Sarawak optimis usaha berterusan untuk mengambil kembali Pelabuhan Bintulu daripada kerajaan Persekutuan akan membuahkan hasil dalam masa terdekat.

 

Timbalan Premier Sarawak, Datuk Amar Douglas Uggah Embas berkata, pihaknya yakin susulan pertemuan positif dan perbincangan ringkas dengan Menteri Pengangkutan Anthony Loke di Putrajaya hari ini.

 

Dalam pertemuan itu, Uggah yang juga Menteri Infrastruktur dan Pembangunan Pelabuhan turut menyerahkan surat rasmi permohonan Sarawak menukar pentadbiran Pelabuhan Bintulu, sebuah pelabuhan laut dalam yang kini di bawah bidang kuasa persekutuan, supaya diletakkan di bawah kuasa kerajaan Sarawak.

 

“Mesyuarat berjalan lancar dan dia (Loke) telah menerima cadangan kami dan kini kedua-duanya pihak boleh mengambil tindakan seterusnya. Ini adalah permulaan siri perbincangan yang akan membincangkan perkara penting yang akan dimuktamadkan dalam cadangan itu.

 

“Perbincangan akan datang akan berusaha untuk mengenal pasti perkara yang akan diserahkan kepada Persekutuan
kerajaan untuk mencari penyelesaian terbaik selaras dengan permohonan Sarawak,” katanya kepada TVS di sini hari ini.

 

Uggah bagaimanapun menegaskan bahawa perkara yang melibatkan peralihan kuasa mungkin mengambil sedikit masa memandangkan kerumitan yang terlibat yang serupa dengan rundingan mengenai hak di bawah Perjanjian Malaysia 1963 (MA63).

 

“Keputusannya dapat dilihat baru-baru ini apabila Perdana Menteri (Datuk Seri Anwar Ibrahim) melawat Sarawak di mana beliau bersetuju untuk mengiktiraf Jabatan Kerja Raya (JKR), Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dan Jabatan Bekalan Air Luar Bandar (JBALB) sebagai jabatan teknikal di Sarawak.

 

“Justeru, saya optimis usaha berterusan Sarawak akan membuahkan hasil. Jika kami tidak optimis, ini bermakna kami belum cukup berusaha,” tambahnya. — DagangNews.com