Kerugian bersih Pharmaniaga semakin teruk kepada RM49.3 juta pada S3 | DagangNews Skip to main content

Kerugian bersih Pharmaniaga semakin teruk kepada RM49.3 juta pada S3

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Nov - Kerugian bersih Pharmaniaga Bhd meningkat kepada RM49.3 juta pada suku ketiga berakhir 30 Sept berbanding RM13.9 juta yang dicatat dalam tempoh yang sama tahun lepas.

 

Hasil bagi suku itu lebih rendah pada RM885.5 juta berbanding RM894.9 juta manakala kerugian sesaham berjumlah 3.67 sen daripada 1.07 sen sebelumnya.

 

Kumpulan farmaseutikal itu berkata, hasil yang lebih rendah didorong oleh penurunan 33.4% yang ketara dalam jualan dalam perniagaan bukan konsesi, berpunca daripada kehilangan tender untuk produk kanser darah.

 

Namun begitu, ia berkata impak itu disederhanakan oleh peningkatan prestasi dalam pasaran swasta dan segmen operasi Indonesia.

 

Dalam tempoh sembilan bulan pertama hingga 30 Sept, Pharmaniaga mencatatkan kerugian bersih RM44.7 juta berbanding keuntungan bersih RM14.5 juta tahun lepas manakala pendapatan tidak berubah pada RM2.61 bilion daripada RM2.62 bilion setahun lalu.

 

Kumpulan itu berkata ia terlibat secara aktif dalam menilai semula operasi perniagaannya dengan tumpuan yang kukuh terhadap disiplin fiskal, penstrukturan semula perniagaan yang tidak berprestasi, pengoptimuman strategik aktiviti perniagaan, sumber dan aset, serta melaksanakan strategi pengurusan kos yang berhemat.

 

“Walaupun sudah pasti mencabar, ia adalah proses penting yang bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan kami dan menyelesaikan klasifikasi Nota Amalan 17 (PN17) kami dengan pantas.

 

“Selaras dengan komitmen ini, kumpulan akan menyerahkan pengumuman yang diperlukan (RA) kepada Bursa Malaysia pada 29 Nov. RA menonjolkan rancangan kumpulan untuk mengumpul dana yang mencukupi untuk mengukuhkan kedudukan kewangannya dan memulihkan kesihatan kewangan, menandakan satu langkah penting ke arah keluar daripada status PN17,” kata Phamaniaga.

 

Memandang ke hadapan, Phamaniaga berkata tinjauan itu menggalakkan bagi sektor penjagaan kesihatan global, didorong oleh kesedaran penjagaan kesihatan yang semakin meningkat, peningkatan kelaziman penyakit tidak berjangkit dan peningkatan populasi penuaan, antara faktor lain.

 

“Di Malaysia, kadar pertumbuhan tahunan terkompaun industri farmaseutikal diunjurkan mengatasi pertumbuhan global, dengan pasaran swasta sebagai pemacu utama. Bersama-sama dengan prospek yang kukuh untuk pasaran biofarmaseutikal serta potensi besar dalam pasaran Indonesia, Pharmaniaga akan berada dalam kedudukan untuk memanfaatkan peluang jangka panjang dalam industri,” katanya. - DagangNews.com