Ketaksamaan penuaan | DagangNews Skip to main content

Ketaksamaan penuaan

Oleh Mohd Fudzail Mohd Nor

MENJELANG usia ke-60, saya sering bertanya berapa lama hidup? Tentu tiada jawaban dan penuh pertanyaan. Umur bergantung kepada loteri usia, dengan jurang kekayaan dan kesihatan antara yang terkaya dan termiskin semakin meningkat apabila orang semakin tua.

 

Saya hidup sederhana, tidak kaya dengan wang dan harta tetapi bersyukur dengan apa yang saya terima. Walau saya sebagai profesional dan usahawan di luar negara, tetapi terkena strok menyedarkan yang hidup ini hanyalah lakunan.

 

Laporan baharu oleh Pusat Penuaan telah mendedahkan bukti yang mengejutkan tentang kesan ketidaksamaan terkumpul dalam kebanyakan komuniti.

 

Ia memberikan gambaran terperinci tentang orang yang lebih tua, berdasarkan banyak data termasuk daripada Banci 2021, tetapi juga mencerminkan perkara yang orang tua sendiri katakan tentang kehidupan mereka.

 

Kajian mengatakan hanya 11 peratus warga emas Malaysia yang berumur sihat pada 2015, turun daripada 13 peratus dari 2002 hingga 2006.

 

 

iktisad

 

 

Dalam satu daripada 10 warga emas Malaysia mengalami penuaan berjaya untuk sihat, yang bermaksud ketiadaan penyakit seperti kanser, diabetes, penyakit kardiovaskular, atau strok; tiada had fungsi; kognisi atau kesihatan mental yang baik; tiada kemurungan; kualiti hidup yang baik; dan persepsi diri yang baik terhadap kesihatan.

 

Sebanyak 16 peratus mengalami kemerosotan kognitif ringan, manakala 73 peratus mengalami penuaan biasa, yang bermaksud faktor ekstrinsik sahaja meningkatkan kesan penuaan, tidak seperti penuaan yang berjaya di mana faktor luaran memainkan peranan neutral atau positif.

 

Dengan kesan proses penuaan dibesar-besarkan, manakala kesan pengubahsuaian diet, tabiat peribadi, senaman, dan faktor psikososial dipandang remeh.

 

Menurut seorang pensyarah mengenai kekurangan zat makanan bahawa kelaziman penuaan sihat Malaysia pada 11 peratus adalah di bawah Singapura (17.8 peratus) dan Thailand (27.5 peratus), tetapi adalah kira-kira sama seperti Amerika Syarikat (10.9 peratus) dan lebih tinggi sedikit daripada Eropah (8.5 peratus).

 

Beliau juga memetik kajian yang mendapati kira-kira 20 peratus kemerosotan kognitif ringan di kalangan 40 peratus terendah golongan berpendapatan (B40), lebih tinggi daripada kadar kelaziman negara sebanyak 16 peratus.

 

Malaysia mengalami penuaan pada kadar hilang upaya yang lebih tinggi berbanding Australia, dengan demensia menjadi punca utama hilang upaya dalam kalangan warga emas Malaysia, diikuti oleh keadaan muskuloskeletal dan pendengaran visual.

 

Malaysia memasuki negara yang semakin tua dengan rizab badan yang sedikit untuk disediakan, dengan jisim otot yang sedikit, tidak begitu baik berkenaan dengan keadaan metabolik, rizab biologi dan otak.

 

 

parafrasa

 

 

Status sosio-ekonomi yang lemah, kesihatan mental dan fungsi fizikal meningkatkan risiko kekurangan zat makanan dan kesihatan rakyat Malaysia yang semakin tua.

 

Malaysia menua jauh lebih cepat daripada negara lain, dianggarkan hanya mengambil masa 23 tahun daripada mereka yang berumur 65 tahun ke atas membentuk 7 peratus daripada populasi pada 2020 kepada kumpulan umur yang membentuk 14 peratus daripada populasi pada 2043.

 

Sebagai perbandingan, bahagian umur meningkat daripada 7 peratus kepada 14 peratus daripada populasi akan mengambil masa UK 45 tahun, AS 69 tahun, dan Perancis 115 tahun.

 

Sejak awal 1980-an bilangan orang yang berumur 65 tahun ke atas telah meningkat hampir 50%, dan terdapat hampir tiga kali ganda bilangan orang yang berumur 85 tahun ke atas berbanding 40 tahun yang lalu.

 

Hampir 40 peratus daripada populasi kini berusia lebih 50 tahun dan hampir 20 peratus lebih 65 tahun.

 

Kumpulan umur yang lebih tua juga menjadi lebih pelbagai, dengan bilangan orang yang berumur 60 tahun ke atas meningkat menjelang 2011 sejak tahun Banci 2011.

 

Dengan lebih dua kali ganda bilangan dalam kumpulan ini dalam lingkungan 40-an berbanding 60-an mereka, perkadaran itu dijangka meningkat dalam beberapa dekad akan datang.

 

Laporan itu menyerlahkan bagaimana mereka dari latar belakang etnik menghadapi beberapa ketidaksamaan yang paling besar.

 

 

parafrasa

 

 

Saya melihat kumpulan warga emas ada pelbagai dengan yang banyak berpenyakit lebih ramai dari yang kurang berpenyakit, yang berharta dengan yang tiada.

 

Apabila orang yang paling kurang berkemampuan di negara ini mencapai umur 65 tahun, mereka mempunyai dua kali lebih banyak tahun yang tidak sihat di hadapan mereka berbanding mereka yang berada di kawasan yang paling kurang berkemampuan.

 

Angka menunjukkan bahawa orang yang lebih tua meninggal lebih awal, menghabiskan lebih banyak tahun dalam keadaan kesihatan yang lemah dan lebih berkemungkinan kehilangan pekerjaan berbanding mereka yang sezaman dengan mereka.

 

Perbezaan jangka hayat adalah paling ketara dengan lelaki hidup purata tiga tahun kurang dan wanita kurang 2.6 tahun.

 

Dalam kawasan yang paling kekurangan, keadaannya lebih teruk dengan jangka hayat lelaki yang hampir 10 tahun kurang daripada di kawasan paling kurang berkemampuan.

 

Sebahagian mempunyai bahagian terbesar orang tua dalam kesihatan yang lemah, dengan satu daripada tiga dalam kesihatan yang lemah. Jurang itu meningkat dengan usia dengan hampir separuh daripada orang berumur lebih 65 tahun tidak sihat. Terdapat juga variasi besar dalam bandar.

 

Kadar kesihatan yang teruk atau sangat teruk dalam kalangan orang yang berumur 65 tahun ke atas berkisar daripada hanya tujuh peratus.

 

Laporan itu mengandungi pandangan tentang aspek lain dalam kehidupan orang tua, termasuk pekerjaan. Ia menyerlahkan kemiskinan dan ketidakamanan kewangan yang boleh disebabkan oleh pekerja yang lebih tua ditutup daripada pasaran buruh.

 

 

parafrasa

 

 

Secara keseluruhan, bilangan pesara yang hidup dalam kemiskinan telah meningkat secara berterusan sejak 2012, daripada 13% kepada 18%, dan mereka yang berumur 60-64 tahun mempunyai kadar kemiskinan tertinggi dalam kalangan orang dewasa pada sebarang umur.

 

Terdapat sekali lagi jurang serantau, dengan kadar pekerjaan untuk orang tua jauh lebih rendah.

 

Tanpa tindakan, Pusat Penuaan percaya bahawa ketidaksamaan ini akan berkembang, memberi kesan teruk kepada keupayaan negara untuk meningkatkan populasi yang lebih tua.

 

Laporan itu membuat beberapa cadangan untuk memastikan bahawa penggubal dasar merancang untuk populasi yang semakin tua dan mempertimbangkan keperluan orang tua yang paling miskin dan paling kurang bernasib baik.

 

Tanpa tindakan tertumpu untuk menangani ketidaksamaan dan mengakibatkan kesihatan dan kemiskinan yang lemah, bakat, kepakaran dan pengalaman orang tua akan hilang - ke tempat kerja, kepada masyarakat dan kepada ekonomi.

 

Saya terus membaca untuk mengkaji dalam penuaan yang menjadi rangsangan untuk terus hidup. Dengan mempelajari dan terus belajar kerana tidak mahu menjadi orang tua yang bersara dan duduk hanya menjaga cucu.

 

Sekarang belajar AI dan kredit karbon, sesuatu yang tidak terfikirkan pada tahun lalu dan ada tawaran kerja, itu rezeki! - DagangNews.com

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah kolumnis WAINUIOMATA setiap Khamis di DagangNews.com. KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA