Kos operasi segmen pembinaan tinggi, TA Securities semak turun unjuran pendapatan Gadang | DagangNews Skip to main content

Kos operasi segmen pembinaan tinggi, TA Securities semak turun unjuran pendapatan Gadang

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 25 Julai - TA Securities berhati-hati dengan kemajuan bahagian pembinaan Gadang Holdings Berhad yang mungkin menghadapi kos operasi yang lebih tinggi akibat kelewatan.

 

Firma penyelidikan itu berkata, bahagian hartanah dijangka kekal sebagai penyumbang utama pendapatan Gadang, disokong oleh insentif jualan yang menarik.

 

"Sehingga akhir Mei 2024, buku pesanan pembinaan kumpulan dan jualan hartanah tidak dibilkan masing-masing berjumlah RM1.1 bilion (bersamaan dengan 4.1x hasil pembinaan FY2024) dan RM202.3 juta, menunjukkan prospek pendapatan positif. 

 

"Bahagian hartanah dijangka kekal sebagai penyumbang utama pendapatan, disokong oleh insentif jualan yang menarik. Walau bagaimanapun, kami berhati-hati tentang kemajuan bahagian pembinaan, yang mungkin menghadapi kos operasi yang lebih tinggi akibat kelewatan," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Gadang terima kontrak daripada TM Technology bernilai RM280 juta

 

Sementara itu, TA Securities menurunkan taraf penilaian syarikat pembinaan itu kepada 'Jual' susulan keputusan kewangan yang lebih lemah daripada jangkaan.

 

Firma penyelidikan itu juga mengurangkan harga sasaran (TP) kepada 37 sen daripada 55 sen sesaham. 

 

"Tidak termasuk keuntungan luar biasa berjumlah RM3.2 juta, keuntungan bersih teras Gadang sebanyak RM1.5 juta (+165.6% tahun ke tahun) untuk tahun kewangan berakhir 31 Mei 2024 (FY2024) kurang daripada jangkaan, menjadikan hanya 15.2 % daripada anggaran tahun penuh," jelasnya

 

Firma penyelidikan itu berkata, situasi ini disebabkan terutamanya oleh kos operasi projek dan perbelanjaan cukai yang lebih tinggi daripada jangkaan.

 

“Memandangkan keputusan yang lebih lemah daripada jangkaan, kami telah membuat pelarasan berikut kepada anggaran pendapatan FY2025/FY2026 kami: i) menyemak semula pengebilan kemajuan dan andaian margin kami untuk projek pembinaan tertentu yang sedang berjalan, dan ii) melaraskan andaian kadar cukai efektif kami lebih tinggi, memandangkan struktur cukai yang tinggi dari segi sejarah. 

 

"Akibatnya, anggaran pendapatan untuk FY2025/FY2026 telah disemak kepada lebih rendah masing-masing sebanyak 21.6% dan 35.8%.

 

"Selain itu, kami memperkenalkan anggaran pendapatan FY2027 kami, menjangka pertumbuhan pendapatan sebanyak 16%," kata firma penyelidikan itu.- DagangNews.com