Lebih 50% sijil halal dikeluarkan kepada perniagaan bukan Bumiputera | DagangNews Skip to main content

Lebih 50% sijil halal dikeluarkan kepada perniagaan bukan Bumiputera

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 19 Julai - Lebih 50% daripada 9,146 perniagaan yang mengeluarkan sijil halal adalah perniagaan bukan Bumiputera, setakat Julai 2024.  

 

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi semasa sidang Dewan Rakyat pada Khamis, berkata sebanyak 9,146 syarikat terima sijil halal daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), 8,105 adalah perniagaan kecil dan sederhana (PKS).

 

"Daripada jumlah ini, 3,616 adalah syarikat bumiputera, manakala 5,270 merupakan syarikat bukan bumiputera," kata beliau pada sesi Waktu Pertanyaan Menteri (MQT) pada 18 Julai.

 

 

Beliau juga berkata, 1,041 syarikat multinasional mempunyai sijil halal. 

 

Sementara itu, beliau berkata Pelan Induk Industri Halal 2030 (HIMP) yang bakal menggalakkan budaya daya saing dalam syarikat bumiputera.

 

Pelan tersebut adalah antara usaha kerajaan untuk meningkatkan penglibatan syarikat bumiputera dalam industri halal. 

 

ffr
Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi

 

Beliau juga menyatakan Halal Development Corporation Berhad (HDC) turut menjalankan beberapa program bersama syarikat tempatan.

 

“Syarikat Bumiputera berpeluang memasuki sektor berpotensi tinggi melalui program ini yang akan mengukuhkan rantaian bekalan, menyesuaikan teknologi digital, dan mengkomersialkan inovasi produk mereka,” ujarnya.

 

Beliau menjawab soalan Datuk Adnan Abu Hassan (BN-Kuala Pilah) mengenai rancangan kerajaan untuk memperkasakan PKS, syarikat bumiputera, perniagaan di luar bandar dan usahawan muda selaras dengan sasaran menjadikan Malaysia sebagai pasaran eksport terkemuka di peringkat global.

 

Menurut Ahmad Zahid, sektor makanan dan minuman menjadi tumpuan sektor halal.

 

“Malangnya, hanya sektor F&B mendapat tumpuan untuk berkembang ke peringkat antarabangsa, kita perlu melihat aspek lain seperti vaksin dan ramuan produk halal,” katanya.

 

“Sebagai contoh, pasaran antarabangsa kosmetik dan barangan lain memerlukan serai dan produk herba.

 

"Ada usaha, tetapi dalam skala kecil," ujarnya.

 

Beliau berkata, Majlis Halal Malaysia juga bekerjasama dengan kerajaan negeri dan agensi berkenaan bagi mengenal pasti tanah yang tidak digunakan untuk tujuan penanaman dan pengeluaran produk halal. - DagangNews.com