Lebih 90% firma Singapura sangat berminat melabur di Johor, kata persekutuan perniagaan | DagangNews Skip to main content

Lebih 90% firma Singapura sangat berminat melabur di Johor, kata persekutuan perniagaan

KUALA LUMUR 12 Julai - Syarikat Singapura melihat Johor sebagai destinasi menarik untuk menubuhkan operasi dan seterusnya melabur dalam cadangan Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ), menurut laporan yang dikeluarkan Persekutuan Perniagaan Singapura (SBF).

 

Penemuan utama laporan Kumpulan Kerja Perniagaan Singapura JS-SEZ bertajuk 'Hebat Bersama: Dua Ekonomi, Satu Ekosistem,' mendedahkan bahawa 93% responden menganggap Johor sebagai destinasi pelaburan yang menarik, dengan separuh daripadanya sudah beroperasi di negeri tersebut.

 

Bagaimanapun, mereka menyatakan kebimbangan mengenai mendapatkan pekerja mahir dan teknikal, kesesakan di lintasan darat yang melambatkan pergerakan orang dan barangan, dan kesukaran mengendalikan isu cukai.

 

 

Hampir 60% daripada perniagaan Singapura yang ditinjau melaporkan cabaran dalam mendapatkan pekerja teknikal dan mahir di Johor, dan mereka juga menghadapi kesukaran untuk menarik bakat Singapura untuk bekerja merentasi sempadan.

 

Selain itu, 61% daripada syarikat mengaitkan masalah tenaga kerja berpunca daripada isu pas pekerjaan, 58% menyatakan jurang kemahiran dalam tenaga buruh Malaysia, dan 21% menunjukkan ketidakpadanan gaji sebagai faktor penyumbang.

 

Penemuan itu dikeluarkan pada Forum Pelabur Bersama JS-SEZ pada 11 Julai dan berdasarkan penglibatan SBF dengan 160 perniagaan Singapura merentasi pelbagai industri. 

 

Bercakap di forum itu, Pengerusi SBWG Teo Siong Seng berkata sambutan yang menggalakkan terhadap laporan itu menyerlahkan potensi besar JS-SEZ untuk rantau ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Maybank IB senaraikan 6 pemangkin mengapa Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura akan berjaya

 

"Ini bukan sekadar satu lagi projek; ia merupakan pengubah permainan yang berpotensi untuk kedua-dua Malaysia dan Singapura. Ini lebih daripada sekadar integrasi yang lebih erat; ia mengenai membina kuasa ekonomi yang memanfaatkan kekuatan pelengkap kami secara mampan.

 

"Dengan merapatkan ekonomi, kami mencipta peluang baharu yang akan memanfaatkan perniagaan di kedua-dua belah tambak," tambahnya seperti dilaporkan Business Times.

 

Bagi menangani masalah tenaga manusia, SBWG mencadangkan pihak berkuasa dari kedua-dua pihak mewujudkan ekosistem buruh unik yang memanfaatkan kekuatan kedua-dua ekonomi: penyelidikan dan pembangunan (R&D) Singapura serta keupayaan pengurusan dengan kemahiran teknikal Johor untuk pelaksanaan dan operasi yang menyokong pelbagai industri.

 

sez
Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim (kanan) bersama bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong (kiri) menyaksikan pemeteraian MoU Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura antara Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli dan Menteri Perdagangan dan Perusahaan Singapura, Gan Kim Yong pada 11 Januari 2024. [Foto FB Anwar Ibrahim]

 

Cadangan utama lain termasuk membangunkan peraturan tenaga kerja yang diselaraskan, melabur dalam tenaga kerja masing-masing untuk meningkatkan keupayaan tenaga kerja dan merapatkan jurang kemahiran, dan mewujudkan program pemerolehan bakat.

 

Pada Januari, Singapura dan Malaysia menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) mengenai JS-SEZ, yang dijangka menawarkan insentif fiskal dan bukan fiskal seperti pengecualian cukai dan perjalanan yang lebih mudah antara kedua-dua negara.

 

Zon ekonomi khas akan menyasarkan sektor yang berkaitan dengan elektronik, perkhidmatan kewangan, perkhidmatan berkaitan perniagaan dan penjagaan kesihatan.

 

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli, yang mengetuai rundingan SEZ untuk Malaysia, berkata pada forum pelabur untuk JS-SEZ pada kelmarin bahawa pemeteraian perjanjian itu berada di landasan untuk September, dengan pegawai dari kedua-dua pihak sedang berusaha untuk memuktamadkan butiran.

 

Rafizi berkata, Malaysia telah membentangkan rangka kerjanya kepada Singapura dan sedang menunggu jawapan, sambil menambah bahawa rundingan harus dirahsiakan dan butiran khusus, termasuk skop geografi JS-SEZ, hanya boleh diumumkan selepas perjanjian ditandatangani.

 

Berikutan itu, Malaysia menyasarkan untuk membentangkan pakej kewangannya untuk JS-SEZ, termasuk insentif fiskal dan bukan fiskal, dalam ucapan belanjawan Oktober. - DagangNews.com