LTAT lanjut tarikh tutup tawaran ambil alih Boustead Plantations hingga 5 Januari 2024 | DagangNews Skip to main content

LTAT lanjut tarikh tutup tawaran ambil alih Boustead Plantations hingga 5 Januari 2024

KUALA LUMPUR 21 Dis - Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT) melanjutkan tarikh tutup tawaran RM1.55 sesaham untuk mengambil alih Boustead Plantations Bhd sebagai syarikat persendirian kepada 5 Januari 2024, dua minggu lewat daripada tarikh akhir asal pada 22 Disember 2023.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, langkah itu dibuat selepas LTAT mengumpul 88.62% daripada jumlah saham terbitan Boustead Plantations pada 20 Disember.

 

Dengan sebarang pegangan saham awam hanya 11.38% sekarang, Boustead Plantations berkata, ia tidak lagi mematuhi keperluan tebaran pegangan saham awam minimum 25%.

 

Bagaimanapun, LTAT berkata, pihaknya tidak akan mengambil sebarang langkah untuk memperbetulkan kekurangan ini kerana dana itu tidak berhasrat untuk mengekalkan status penyenaraian kumpulan itu.

 

Sebaik sahaja LTAT mengumpul 90% atau lebih saham Boustead Plantations, Bursa Securities akan menggantung dagangan saham Boustead Plantations lima hari selepas tarikh tutup tawaran.

 

Penasihat bebas Malacca Securities berkata, awal bulan ini tawaran LTAT adalah 'tidak adil' tetapi 'munasabah', dan mengesyorkan pemegang saham Boustead Plantations untuk menerima tawaran itu.

 

Tawaran pengambilalihan LTAT datang selepas tawaran pengambilalihan Kuala Lumpur Kepong Bhd bernilai RM1.15 bilion untuk Boustead Plantations gagal pada Oktober. - DagangNews.com