MAG organisasi penerbangan pertama di Malaysia tandatangani perjanjian SAF dengan Petronas Dagangan | DagangNews Skip to main content

MAG organisasi penerbangan pertama di Malaysia tandatangani perjanjian SAF dengan Petronas Dagangan

Oleh JOHARDY IBRAHIM

LANGKAWI 26 Mei – Malaysia Aviation Group (MAG) menjadi organisasi penerbangan pertama di Malaysia yang menandatangani perjanjian pelepasan bahan api penerbangan mampan (SAF) dengan PETRONAS Dagangan Berhad (PDB) sebagai sebahagian daripada usaha kerjasama untuk menyediakan pengeluaran SAF di Malaysia pada skala komersial.

 

Inisiatif ini akan mempercepatkan lagi usaha seluruh industri untuk menyahkarbonkan industri penerbangan apabila MAG mengambil tindakan nyata terhadap fokusnya untuk mencapai pelepasan sifar bersih menjelang 2050, menurut kenyataan bersama MAG dan PDB di sini hari ini.

 

Perjanjian pengambilan pertama ini akan menyaksikan PDB membekalkan lebih 230,000 tan SAF kepada syarikat penerbangan MAG dengan penghantaran pertama dijangka mulai 2027 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

 

SAF akan dikeluarkan di kilang pemprosesan bersama PETRONAS di Melaka dan akan dibekalkan terus ke KLIA untuk penerbangan yang dikendalikan oleh syarikat penerbangan nasional Malaysia Airlines, dan seterusnya kepada syarikat penerbangan saudara Firefly dan MASwings.

 

Ketua Pegawai Kelestarian Kumpulan MAG, Philip See, berkata, perjanjian perkongsian untuk membeli SAF yang kemas daripada PDB ini mengulangi komitmen MAG untuk meminimumkan impak alam sekitar bagi penambahbaikan industri, negara dan masa depan planet.

 

"Melangkah ke hadapan, kami menyasarkan untuk memperkenalkan SAF pada perkhidmatan berjadual terpilih secara beransur-ansur dari 2027 dan seterusnya," kata beliau.


 
Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif PDB, Azrul Osman Rani berkata, “Perkongsian itu menawarkan kami peluang untuk memanfaatkan keseluruhan rantaian nilai PETRONAS, yang merangkumi setiap aspek pengeluaran dan pengedaran SAF.

 

"Melalui penyelesaian yang disesuaikan, kami akan bekerjasama dengan rakan kongsi kami untuk menangani keperluan khusus mereka dan menyokong tumpuan mereka yang semakin meningkat terhadap kemampanan – komitmen yang sangat sesuai dengan aspirasi sifar bersih PETRONAS,” ujarnya.

 

Perjanjian itu susulan kesinambungan perkongsian yang terjalin antara MAG dan PDB pada 2021, di mana kedua-dua pihak meneroka peluang kerjasama yang berpotensi untuk memajukan agenda kemampanan, termasuk pembekalan dan penggunaan SAF di KLIA.

 

Melalui perkongsian ini, MAG kini mengendalikan 19 penerbangan kargo dan penumpang domestik dan antarabangsa yang dikuasakan oleh SAF melalui kumpulan syarikat penerbangannya.

 

MAG telah bekerjasama rapat dengan pelbagai rakan industri untuk memastikan bekalan SAF yang konsisten merentasi rangkaian stesennya memandangkan peningkatan bilangan penerbangannya telah kerap menggunakan SAF. - DagangNews.com