MAHB catat 10.3 juta penumpang pada September 2023 | DagangNews Skip to main content

MAHB catat 10.3 juta penumpang pada September 2023

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 20 Okt - Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) mencatatkan sebanyak 6.9 juta pergerakan penumpang untuk lapangan terbang di Malaysia yang menyumbang 67% daripada keseluruhan prestasi kumpulan kepada 10.3 juta, pada September 2023.

 

MAHB berkata, walaupun taufan melanda beberapa bahagian di China, Hong Kong, Macau, Filipina, Taiwan dan Jepun pada September 2023, lapangan terbang tempatan kumpulan mencatatkan 3.3 juta jumlah penumpang antarabangsa, mencapai 79.3%, pemulihan trafik tertinggi untuk trafik bulanan sepanjang tahap 2019. 

 

"Sektor domestik mencatatkan 3.6 juta pergerakan penumpang, mencapai 86.7% daripada paras 2019. Secara keseluruhannya, prestasi untuk Malaysia pada September 2023 mencapai 83% daripada paras September 2019," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Sementara itu MAHB berkata, lapangan terbang Kumpulan di Turki, Lapangan Terbang Antarabangsa Istanbul Sabiha Gokcen (SAW) merekodkan 3.4 juta jumlah pergerakan penumpang pada September 2023. 

 

Katanya, ia memberangsangkan apabila lapangan terbang itu terus mengekalkan prestasi melebihi paras 3 juta pada penghujung musim perjalanan musim panas. 

 

"Pergerakan penumpang antarabangsa dan domestik di SAW bulan lepas masing-masing mencatatkan 1.8 juta dan 1.7 juta penumpang, menyumbang kepada gabungan 52:48 penumpang antarabangsa kepada domestik.

 

"Pada asas suku tahunan, SAW mencapai 10.9 juta pergerakan penumpang dengan sektor antarabangsa dan domestik masing-masing mencatatkan 5.6 juta dan 5.3 juta penumpang. Prestasi ini mewakili 133.5% dan 89.8% daripada paras 2019 untuk pergerakan penumpang antarabangsa dan domestik masing-masing," katanya.

 

Dalam pada itu, pengenalan tiga syarikat penerbangan baharu dan pelbagai laluan baharu oleh syarikat penerbangan rakan kongsi sedia ada di seluruh rangkaian lapangan terbang Kumpulan Lapangan Terbang Malaysia telah meningkatkan pemulihan berterusan perjalanan udara untuk suku ketiga 2023. 

 

Operasi Malaysia mengalu-alukan Salam Air, Super Air Jet dan Sichuan Airlines di Lapangan Terbang Antarabangsa KL manakala syarikat penerbangan rakan kongsi sedia ada menambah 12 destinasi baharu dan menyambung semula 7 laluan selain perkhidmatan semasa mereka. 

 

Peningkatan dalam tawaran penerbangan menyumbang kepada jumlah pergerakan penumpang tempatan pada suku lepas sebanyak 21.7 juta, mencapai lebih 80% pemulihan daripada jumlah trafik suku tahunan buat kali pertama dalam tempoh yang sama pada September 2019.

 

Laluan baharu yang diperkenalkan ialah KUL-Muscat oleh Salam Air, KUL-Lombok, KUL-Pekanbaru dan KUL-Surabaya oleh Super Air Jet, dan KUL-Haikou oleh Sichuan Airlines. 

 

Destinasi baharu yang ditawarkan oleh syarikat penerbangan sedia ada dari KUL ialah Auckland, Jeddah dan Okinawa oleh Batik Air Malaysia, Chengdu oleh AirAsia X, Air China dan Batik Air Malaysia, dan Shanghai Pudong oleh China Eastern. 

 

Perkhidmatan baharu daripada PEN ialah Kuala Namu oleh Batik Air Indonesia, Guilin oleh Batik Air Malaysia, Hong Kong oleh AirAsia, dan Xiamen oleh Xiamen Airlines. Perkhidmatan baharu daripada LGK ialah Chengdu oleh Batik Air Malaysia dan daripada BKI ialah Beijing Daxing oleh AirAsia. 

 

Bagi penyambungan semula destinasi, Batik Air Malaysia meneruskan perkhidmatan ke Hong Kong, Zhengzhou, Adelaide dan Chennai dari KUL manakala AirAsia X menyambung semula laluan KUL-Raja Sansi. Di BKI, Shanghai Airlines menyambung semula perkhidmatannya dari Shanghai, dan Loong Air dari Xi'an. - DagangNews.com