MAHB gerakkan inisiatif baharu lancarkan proses saringan COVID-19 penumpang Sabah | DagangNews Skip to main content

MAHB gerakkan inisiatif baharu lancarkan proses saringan COVID-19 penumpang Sabah

Malaysia Airport Holdings Bhd. (MAHB)

Oleh MUHAMMAD ARIEF CHE SOH
arief@dagangnews.com

 

 

KUALA LUMPUR 28 Sept. - Malaysia Airport Holdings Bhd. (MAHB) menggerakkan beberapa inisiatif baharu dalam usaha melancarkan lagi urusan dan proses saringan COVID-19 terhadap penumpang yang pulang dari Sabah.

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulannya, Datuk Mohd. Shukrie Mohd. Salleh berkata, inisiatif itu juga adalah tanda keprihatinan pihaknya kepada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan agensi-agensi lain yang berkaitan.

"Antara inisiatif yang digerakkan ialah menyediakan kenderaan makanan dan minuman (F&B) di kawasan menunggu ujian saringan untuk memudahkan penumpang membuat pembelian sementara menunggu.

"Penambahan jumlah tenaga kerja dari pasukan keselamatan penerbangan dan pengalaman pelanggan kami turut dikerahkan untuk memberi bantuan di lapangan selain membantu memastikan penjarakan fizikal dapat dipatuhi," jelasnya dalam satu kenyataan hari ini.

Kenderaan makanan F&B bergerak yang disediakan oleh MAHB.
Kenderaan makanan dan minuman (F&B) bergerak yang disediakan oleh Malaysia Airport Holdings Bhd. (MAHB)

 

Tambah Mohd. Shukrie, warga emas, orang kurang upaya (OKU), ibu mengandung dan keluarga yang mempunyai anak kecil turut diberi kelebihan akses ke lorong utama bagi memudahkan proses ketibaan.

Tempat duduk tambahan turut disediakan di pintu ketibaan serta di sepanjang laluan ke kawasan ujian untuk memudahkan penumpang menunggu giliran.

Semalam, MAHB dan Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) telah mengedarkan paket makanan percuma kepada penumpang yang sedang menunggu giliran saringan.

Sebanyak 12 penerbangan membawa 1,400 penumbang dari Sabah tiba di Terminal Utama KLIA, makakala 19 penerbangan yang membawa 2,300 penumpang tiba di terminal KLIA2 semalam.

MAHB turut menjangkakan lonjakan jumlah ketibaan dari Sabah selain telah memaklumkan kepada KKM dan semua pihak yang berkaitan. 

Penumpang yang tiba di lapangan terbang dibantu dengan sebaik mungkin.
Penumpang yang tiba di lapangan terbang dibantu dengan sebaik mungkin.

 

Sebanyak 10 penerbangan akan tiba di Terminal Utama KLIA dan 19 penerbangan akan tiba di Terminal KLIA2 sepanjang hari ini.

"Pihak kami akan terus bekerjasama dengan NADMA untuk pengedaran makanan dan minuman percuma kepada penumpang. Kami juga bekerjasama dengan penyedia F&B untuk melanjutkan tempoh operasi mereka untuk menampung kehadiran penumpang Sabah pada hari ini.

"Pengendali F&B seperti Starbucks, Kopi Kita, Needs Conveniemce, dan WHSmith Convenience yang biasanya dibuka hingga pukul 8 malam, kami meminta agar mereka teruskan operasi lebih lama untuk kemudahan penumpang.

"Kami harap dengan kerjasama dari semua agensi dan pihak berkepentingan dapat memberikan pengalaman yang lebih lancar kepada semua penumpang," jelas beliau lagi. - DagangNews.com