Maybank IB semak turun unjuran untung bersih Malakoff bagi FY23-FY25 sebanyak 62%, 5% dan 5% | DagangNews Skip to main content

Maybank IB semak turun unjuran untung bersih Malakoff bagi FY23-FY25 sebanyak 62%, 5% dan 5%

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 29 Mei - Maybank Investment Bank (Maybank IB) menyemak turun unjuran untung bersih Malakoff Corp Berhad bagi FY23-FY25 masing sebanyak 62%,5% dan 5% untuk bagi mencerminkan kadar semasa.

 

Firma itu berkata, keputusan suku pertama Malakoff berakhir 31 Mac 2023 (1QFY23) adalah di bawah jangkaan konsensusnya apabila syarikat itu mengalami kerugian akibat margin bahan api negatif, yang berkemungkinan disebabkan oleh kejatuhan harga arang batu.

 

Ia dilihat memberi kesan pada pendapatan FY23 dan dengan itu dividen berpotensi mempengaruhi sentimen jangka pendek.

 

Kumpulan itu mencatatkan kerugian bersih RM99.1 juta pada 1QFY23, berbanding keuntungan bersih RM27.5 juta setahun lalu.

 

Pendapatan syarikat, bagaimanapun, meningkat 21% kepada RM2.3 bilion berbanding RM1.9 bilion sebelumnya, terutamanya disebabkan oleh pembayaran tenaga yang lebih tinggi yang direkodkan daripada loji janakuasa Tanjung Bin Power Sdn Bhd (TBP) dan Tanjung Bin Energy (TBE) di bahagian belakang daripada harga arang batu yang lebih tinggi.

 

"Malakoff hanya akan menganjurkan taklimatnya petang ini. Justeru, pecahan kapasiti dan pembayaran tenaga mengikut loji masih tidak diketahui.

 

"Log operasi pengawal selia menunjukkan gangguan berterusan untuk Unit 2 TBP pada 1QFY23," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Sementara itu, Maybank IB menyatakan bahawa margin bahan api negatif berkemungkinan berpunca daripada penurunan mendadak harga arang batu (terdapat ketinggalan antara perolehan arang batu dan penerimaan bayaran tenaga daripada Tenaga).

 

Kumpulan itu menegaskan bahawa pengawal selia masih belum mendedahkan harga arang batu yang berkenaan untuk 1QFY23.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'pegang' dengan harga sasaran (TP) lebih rendah iaitu 60 sen berbanding 65 sen sesaham.  - DagangNews.com