Maybank IB unjur jualan kenderaan Tan Chong kekal rendah ekoran permintaan lemah | DagangNews Skip to main content

Maybank IB unjur jualan kenderaan Tan Chong kekal rendah ekoran permintaan lemah

KUALA LUMPUR 26 Mei - Pendapatan Tan Chong Motor Holdings Bhd dijangka kekal lemah pada suku tahun hadapan, berikutan permintaan yang lebih lemah untuk barisan model dan pelancarannya.

 

Maybank Investment Bank Research berkata sambutan pasaran bagi jualan kenderaannya di Malaysia kurang memberangsangkan, dengan penurunan sebanyak 33% tahun ke tahun (y-o-y).

 

“Jualan berada di bawah paras wabak setahun lalu (walaupun dijual semasa cuti cukai jualan dan perkhidmatan sehingga akhir Mac 2023), manakala operasi di luar negara kekal merugikan,” kata firma itu dalam nota penyelidikannya.

 

Maybank IB Research menyatakan ia menjangka tahun kewangan 2023 (FY23) akan merugikan, berbanding peningkatan RM40 juta sebelum ini, dengan pemotongan lebih mendalam (67% hingga 69%) kepada anggaran FY24 hingga FY25.

 

Bagi suku pertama 2023 (1S23), Tan Chong mencatatkan kerugian bersih teras sebanyak RM15 juta (berbanding RM0.4 juta pada 1Q22).

 

Jualan kenderaan tempatan dan operasi automotif yang lebih lemah, serta kerugian berterusan pada operasi Vietnamnya merupakan faktor utama yang mendorong kelemahan asas tahun ke tahun syarikat.

 

Selain itu, Maybank IB Research berpendapat bahawa jualan kenderaan tempatan Tan Chong akan kekal rendah, di samping landskap operasi yang masih mencabar dan tidak menentu untuk operasinya di luar negara.

 

Ini ditunjukkan dalam semakan pendapatan rumah penyelidikan untuk syarikat dari FY23 hingga FY25.

 

Maybank IB Research mengekalkan saranan "jual" ke atas Tan Chong dengan harga sasaran 88 sen. - DagangNews.com