Mi Technovation labur RM142 juta dalam pasaran semikonduktor China | DagangNews Skip to main content

Mi Technovation labur RM142 juta dalam pasaran semikonduktor China

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 19 Okt - Mi Technovation Bhd, melalui anak syarikatnya, Mi Semiconductor Pte Ltd (MiSE Singapore), telah memeterai perjanjian pelaburan bernilai AS$30 juta (RM142 juta) dengan Jawatankuasa Pentadbiran Zon Pembangunan Ekonomi dan Teknologi Xiaoshan.

 

Menurut makluman kumpulan di Bursa Malaysia hari ini, pelaburan terbabit melibatkan penyelidikan, pembangunan dan kilang pembuatan untuk modul kuasa dan peranti di Xiaoshan, Bandar Hangzhou.

 

Mengikut syarat perjanjian, MiSE Singapore akan melaburkan jumlah tersebut dalam anak syarikatnya Mi Semiconductor (Hangzhou) Co. Ltd. (MiSE Hangzhou).

 

Tanpa sebarang keadaan tidak terjangka, barisan pengeluaran pertama dijangka mula beroperasi menjelang akhir 2024.

 

MiSE Hangzhou mempunyai pasukan penyelidikan dan pembangunan (R&D) teras yang terdiri daripada graduan dari universiti terkemuka manakala pasukan pengurusan utamanya adalah ahli berpengalaman daripada syarikat multinasional terkemuka di Eropah, Amerika Syarikat dan Taiwan.

 

"Cadangan pelaburan itu mewakili kerjasama perniagaan strategik antara MiSE Singapura dan kumpulan intelektual luar biasa dan berpengaruh di bandar Xi'an dan Hangzhou.

 

"Ini akan membolehkan unit perniagaan rumusan semikonduktor terlibat dalam ekosistem domestik China, iaitu jurang jalur lebar semikonduktor dalam segmen tenaga boleh diperbaharui," katanya.

 

Lembaga pengarah Mi Technovation menjangkakan pasaran semikonduktor jurang jalur lebar global menyaksikan pertumbuhan yang tidak pernah berlaku sebelum ini untuk 10 tahun akan datang kerana industri mencari elektronik yang cekap tenaga dan berprestasi tinggi.

 

Jumlah pelaburan yang dicadangkan akan dibiayai melalui dana yang dijana secara dalaman.  - DagangNews.com