Muar Ban Lee manfaat teknologi dan tenaga hijau untuk pacu pertumbuhan | DagangNews Skip to main content

Muar Ban Lee manfaat teknologi dan tenaga hijau untuk pacu pertumbuhan

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 26 Feb - Muar Ban Lee Group Bhd (MBL) memanfaatkan teknologi canggih dalam pemprosesan minyak isirong sawit dan meneroka peluang dalam biogas.

 

MBL memaklumkan, jangkaan kenaikan harga minyak sawit memberikan MBL peluang untuk meningkatkan hasil daripada operasi terasnya. 

 

Katanya, penglibatan kumpulan dalam biogas sejajar dengan trend global ke arah tenaga boleh diperbaharui dan menawarkan aplikasi alternatif untuk minyak sawit, yang berpotensi mengurangkan risiko pengeluaran berkaitan dengan fenomena El-Nino.

 

"Pelaburan MBL dalam teknologi canggih adalah pengubah permainan, meningkatkan kecekapan dan hasil kami dalam pemprosesan minyak isirong sawit.

 

"Langkah strategik ini meletakkan kami untuk memaksimumkan sumber dan mengekalkan kelebihan daya saing, terutamanya semasa pengeluaran berkurangan," katanya dalam kenyataan media di sini hari ini.

 

MBL berkata, jangkaan peningkatan permintaan minyak sawit global didorong oleh biogas, meletakkan MBL dalam keadaan baik. 

 

Katanya, memandangkan biogas semakin terkenal dalam sektor tenaga, penglibatan MBL boleh membawa kepada aliran hasil baharu dan peluang pasaran.

 

"Penerokaan MBL dalam biogas menandakan satu langkah strategik, sejajar dengan peralihan global ke arah tenaga boleh diperbaharui. 

 

"Dengan menukar sisa pengeluaran minyak sawit kepada tenaga, MBL menangani kebimbangan alam sekitar dan memanfaatkan pasaran yang sedang berkembang. Kepelbagaian ini juga menyediakan penampan terhadap turun naik harga minyak sawit dan tahap pengeluaran," katanya.

 

Dari perspektif pelaburan, MBL membentangkan penilaian yang menarik yang mana aset bersih sesaham kumpulan pada 95 sen, jauh lebih tinggi daripada harga saham semasanya sekitar 45 sen. 

 

Katanya, sebelum pandemik COVID-19, MBL mempunyai rekod prestasi pembayaran dividen yang kukuh, mencadangkan potensi dividen masa depan apabila perniagaan kembali normal.

 

"Bagaimanapun, cabaran semakin menghampiri, terutamanya mengenai kesan El Nino. Fenomena iklim ini menimbulkan risiko kepada pengeluaran minyak sawit, yang berpotensi menjejaskan bekalan dan harga," katanya. - DagangNews.com