Northport jangka keputusan separuh kedua lebih baik, tambah 34 peralatan terminal baharu – CEO | DagangNews Skip to main content

Northport jangka keputusan separuh kedua lebih baik, tambah 34 peralatan terminal baharu – CEO

KUALA LUMPUR 9 Jun - Northport (Malaysia) Bhd menjangkakan peningkatan prestasi pada separuh kedua tahun ini justeru telah memperuntukkan pelaburan modal untuk membeli 34 peralatan terminal baharu tahun ini bagi meningkatkan kapasiti dan daya saing pelabuhan itu.

 

Tanpa mendedahkan peruntukan perbelanjaan modal (capex), Ketua Eksekutif Pegawai (CEO), Datuk Azman Shah Mohd Yusof berkata prestasi Northport dijangka lebih baik dalam separuh kedua 2023 memandangkan prestasinya cemerlang tahun lepas dan prestasi perdagangan Malaysia kekal positif walaupun menghadapi cabaran luaran dan ketidaktentuan.

 

"Ini adalah pelaburan yang besar, kami membelanjakan wang untuk meningkatkan kapasiti dan kemudahan tetapi kami mesti mengimbanginya dengan keperluan operasi, seperti limbungan gantri getah dan limbungan kontena, yang akan meningkatkan kapasiti kami dan meletakkan kami untuk pertumbuhan masa depan,"

 

"Walaupun dua tahun pandemik (COVID-19), kami mengekalkan prestasi dan bahkan memecahkan rekod pada 2022, dan walaupun separuh pertama 2023 agak perlahan, kami menjangkakan separuh masa kedua akan menjadi lebih baik sedikit dan kami berhasrat untuk mengekalkan prestasi itu,” katanya kepada Bernama baru-baru ini.

 

Ketika ditanya mengenai keyakinannya, Azman Shah menyatakan bahawa dinamik perdagangan global sedang beralih disebabkan gangguan rantaian bekalan daripada pembuatan ‘just-in-time’ kepada pembuatan ‘just-in-case’.

 

Beliau berkata peralihan ini telah membuka peluang kepada Northport kerana ia beroperasi 24 jam sehari, tujuh hari seminggu, tidak seperti beberapa pelabuhan global yang hanya beroperasi pada siang hari.

 

 

Datuk Azman Shah Mohd Yusof
Datuk Azman Shah Mohd Yusof

 

"Jadi, kami faham bahawa kami mampu menjadi hab pengedaran serantau dan itu adalah salah satu kelebihan jika dibandingkan dengan pelabuhan jiran. Singapura, misalnya, mungkin boleh membina gudang menegak tetapi mereka masih kekurangan tanah.

 

"Kita mempunyai pelabuhan yang mempunyai hubungan yang sangat baik, semua pelabuhan adalah multimodal, ada landasan kereta api dan lebuh raya bersambung (ke pelabuhan)," ujar beliau.

 

Dari segi pengembangan akan datang, beliau berkata Northport memiliki kawasan tanah yang masih boleh dibangunkan dan ini akan menjadi petanda baik dengan rancangan untuk menubuhkannya sebagai hab pengedaran serantau, terutamanya apabila Malaysia mengukuhkan hubungannya dengan negara lain, khususnya China.

 

Dari segi integrasi pelabuhan di bawah MMC Corporation Bhd, Azman Shah berkata pelabuhan MMC mempunyai dasar yang standard.

 

"Kami berada dalam kedudukan perundingan yang lebih baik kerana kami bekerja sebagai satu kumpulan dari segi penyeragaman atau prestasi dengan program pendigitalan, yang sebenarnya di serata kumpulan.

 

"Sebagai contoh, Pelabuhan Tanjung Pelepas jauh ke hadapan dan mereka mempunyai pengetahuan. Oleh itu mereka adalah penanda aras dan semua orang berusaha untuk mencapai tahap itu," tambahnya. -DagangNews.com