Orang ramai dipelawa beri maklum balas mengenai panduan Sektor VBIAF berkaitan pertanian, lombong & kuari, pengangkutan jalan raya & pengurusan sisa | DagangNews Skip to main content

Orang ramai dipelawa beri maklum balas mengenai panduan Sektor VBIAF berkaitan pertanian, lombong & kuari, pengangkutan jalan raya & pengurusan sisa

KUALA LUMPUR 26 Mei - Kumpulan Kerja Panduan Sektoral (Kumpulan Kerja) Pembiayaan Pengantaraan berasaskan Nilai dan Rangka Kerja Penilaian Impak Pelaburan (VBIAF) mempelawa orang ramai untuk memberikan maklum balas mengenai 4 Panduan Sektor sebelum pengeluaran Panduan Sektoral muktamad yang dijadualkan pada suku ketiga tahun ini.

 

Perundingan awam ini adalah untuk tempoh 2 bulan bermula dari 26 Mei 2023. Panduan Sektoral VBIAF boleh didapati di https://aibim.com/VBIAF-3rd-Cohort-Sectoral-Guides-for-Public-Consultation.

 

"Kami mengalu-alukan maklum balas dan maklum balas untuk menambah baik dan memudahkan Panduan Sektor untuk penyerahan selewat-lewatnya pada 26 Julai 2023 melalui pautan berikut: https://bit.ly/VBIAF3rdCohortSectoralGuides_ atau e-mel kepada kami di vbi@aibim.com.

 

Menurut kenyataan media Persatuan Institusi Perbankan dan Kewangan Islam Malaysia (Aibim), kumpulan kerja VBIAF tersebut telah mengeluarkan kohort ke-3 Panduan Sektoral VBIAF.

 

Kali ini, bidang pertanian, perlombongan & kuari, pengangkutan jalan raya dan pengurusan sisa telah dipilih dengan mengambil kira kepentingannya kepada pembangunan ekonomi hijau negara.

aibim

Panduan Sektoral menyediakan garis panduan khusus sektor yang menilai kesan pelaburan, menggalakkan amalan bertanggungjawab, meningkatkan ketelusan, menggalakkan penglibatan pihak berkepentingan, dan memupuk peningkatan berterusan.

 

Panduan Sektoral ini juga selaras dengan Perubahan Iklim dan Taksonomi Berasaskan Prinsip (CCPT) BNM, yang dikeluarkan sebagai rujukan Institusi Kewangan (FI) dalam menilai dan mengklasifikasikan aktiviti ekonomi yang menyumbang kepada pengurangan dan penyesuaian perubahan iklim, serta impaknya yang berkaitan kepada persekitaran yang lebih luas dengan menyepadukan prinsip ini ke dalam operasi mereka, FI boleh menyumbang kepada pembangunan mampan dan memacu perubahan positif merentas pelbagai sektor.

 

Panduan Sektoral yang komprehensif akan membantu pelaksanaan pengurusan risiko ESG dalam FI, membangunkan pemahaman sektor yang lebih mendalam tentang risiko ESG/VBI dan membantu dengan pelaksanaan CCPT dan Pengurusan Risiko dan Analisis Senario (CRMSA) dalam kredit dan pelaburan.

 

Memandangkan kepentingan Panduan Sektoral, maklum balas daripada perundingan awam ini adalah penting dalam memastikan Panduan Sektoral adalah relevan dan praktikal, yang seharusnya memberi manfaat kepada semua pihak berkepentingan dalam industri ini. - DagangNews.com