Pacuan pemulihan ekonomi Malaysia mungkin terjejas - penganalisis | DagangNews Skip to main content

Pacuan pemulihan ekonomi Malaysia mungkin terjejas - penganalisis

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 Nov - Momentum pemulihan Malaysia mungkin terjejas dengan permintaan luar yang lebih lemah, dengan ketegangan geopolitik yang semakin memuncak, tekanan inflasi dan keadaan pasaran kewangan yang semakin ketat yang memberikan tekanan lebih lanjut.

 

Di sebalik cabaran luaran yang menggerunkan ini, impaknya sebahagiannya dikurangkan oleh jangkaan kekuatan dalam aktiviti domestik, kata Public Investment Bank Bhd (PublicInvest).

 

Momentum pemulihan Malaysia berterusan pada suku ketiga (3Q) 2023, dengan pengembangan yang menggalakkan dalam permintaan domestik, peningkatan yang berterusan dalam keadaan pekerjaan dan pendapatan serta sokongan dasar.

 

Ini menyumbang kepada pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) sebanyak 3.3% tahun ke tahun (YoY) pada 3Q (2Q23: 2.9%), yang lebih tinggi daripada jangkaan pasaran sebanyak 3.0 peratus, kata PublicInvest.

 

Eksport Malaysia turun sedikit pada bulan Mei, tetapi lebih baik berdasarkan permintaan yang diterajui Asia
Walaupun lebih tinggi daripada pertumbuhan 2Q23, Bank Negara Malaysia menekankan beberapa faktor yang mempengaruhi pertumbuhan 3Q23, terutamanya permintaan luar yang lebih lemah yang memberi kesan kepada pengeluaran dan eksport barangan serta pengeluaran perlombongan yang lebih lemah.

 

“Selain itu, kami berpandangan bahawa ketegangan geopolitik yang semakin memuncak, tekanan inflasi dan keadaan pasaran kewangan yang semakin ketat memberi tekanan lebih lanjut.

 

"Walaupun cabaran luaran yang menggerunkan ini menimbulkan peningkatan risiko penurunan kepada ekonomi domestik, impaknya sebahagiannya dikurangkan oleh jangkaan kekuatan dalam aktiviti domestik, disokong oleh pemulihan berterusan dalam pasaran buruh dan realisasi projek pelaburan berbilang tahun," katanya.


 

iktisad

 


Melangkah ke 2024, di tengah-tengah konteks global yang mencabar, Bank Negara menjangka ekonomi Malaysia berkembang antara 4.0 dan 5.0 peratus.

 

"Tinjauan semasa kami untuk KDNK tahun penuh 2023 berada pada 4.0 peratus, dengan jangkaan peningkatan kepada 4.5 peratus tahun depan. Inisiatif yang digariskan dalam Bajet 2024 bersedia untuk menawarkan momentum selanjutnya kepada aktiviti ekonomi.

 

"Bagaimanapun, prospek pertumbuhan terdedah kepada risiko penurunan, terutamanya dikaitkan dengan permintaan luar yang lebih lemah daripada jangkaan dan potensi penurunan berpanjangan dalam pengeluaran komoditi."

 

PublicInvest berkata penggunaan swasta meningkat 4.6 peratus YoY pada 3Q23 (4.3 peratus pada 2Q23), manakala pelaburan swasta kekal positif pada 4.5 peratus YoY pada 3Q23, berbanding 5.1 peratus pada 2Q23.

 

Pada 3Q23, pertumbuhan import merosot sebanyak 11.1 peratus manakala pertumbuhan eksport menguncup 12 peratus pada 3Q23. Eksport bersih merosot dengan ketara kepada 22.7 peratus YoY pada 3Q23, daripada -3.7 peratus pada 2Q23. - DagangNews.com