Pakar ekonomi kekal optimistik pertumbuhan baik KDNK Malaysia tahun ini | DagangNews Skip to main content

Pakar ekonomi kekal optimistik pertumbuhan baik KDNK Malaysia tahun ini

Perdagangan Malaysia kekal berdaya tahan dan cergas pada Mei 2024 - Gambar Toni Pomar 

KUALA LUMPUR 21 Jun - Firma penyelidikan mengekalkan ramalan mereka mengenai pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia pada 4.2%-4.8% tahun ini.

 

OCBC mengunjurkan pertumbuhan KDNK sebanyak 4.2% tahun ini, meningkat daripada 3.6% pada 2023.

 

Menurut pakar ekonomi kanan Asean OCBC, Lavanya Venkateswaran, ramalan ini berdasarkan pertumbuhan eksport elektronik yang lebih baik, penekanan berterusan terhadap pembangunan infrastruktur awam dan peningkatan pelaburan sektor swasta yang dirangsang oleh agenda pembaharuan berterusan kerajaan.

 

"Suku pertama 2024 (Q1 2024) menunjukkan pertumbuhan KDNK sebanyak 4.2%, dan data aktiviti masuk untuk 2Q2 2024, termasuk pertumbuhan eksport dan import serta pengeluaran perindustrian, sejajar dengan unjuran pertumbuhan KDNK setahun penuh kami," katanya kepada Bernama.

 

Mengulas mengenai prestasi perdagangan pada Mei 2024, Lavanya menyifatkan data dagangan Mei sebagai kukuh.

 

Beliau berkata pertumbuhan eksport mengekalkan momentumnya dan menjadi lebih pelbagai manakala kekuatan mampan dalam pertumbuhan import menyerlahkan daya tahan permintaan dalam negeri.

 

"Secara ketara, lebihan dagangan yang besar telah menyokong lebihan akaun semasa, membantu mengurangkan beberapa kelemahan luaran," tambahnya.

 

Tambahan pula, beliau menyatakan pemacu pertumbuhan eksport menjadi lebih pelbagai.

 

Peningkatan eksport elektrik dan elektronik (E&E) sebanyak 7.6% tahun ke tahun (y-o-y) daripada 0.6% pada April menunjukkan bahawa tahap terendah kitaran menurun eksport elektronik global mula mencerminkan eksport E&E Malaysia.

 

Eksport barangan perkilangan lain seperti mesin dan perkakas, peralatan optik dan saintifik juga kukuh pada Mei berbanding April.

 

Eksport komoditi termasuk petroleum mentah dan keluaran petroleum, LNG menjadi hambatan pada pertumbuhan eksport Mei walaupun eksport minyak sawit bertahan dengan baik, katanya.

 

Peningkatan ketara E&E

Beliau berkata Malaysia telah menyaksikan peningkatan ketara dalam permintaan untuk eksport E&E dan minyak sawitnya, didorong oleh beberapa faktor utama dalam pasaran Asean, Amerika Syarikat dan China.

 

Pertama, pemulihan dalam kitaran eksport elektronik global telah meningkatkan dengan ketara eksport E&E Malaysia ke AS dan negara-negara ASEAN kerana peningkatan ini menunjukkan kebangkitan semula dalam permintaan global untuk barangan elektronik, yang telah memberi kesan positif kepada sektor eksport Malaysia.

 

Kedua, aktiviti ekonomi yang teguh di kebanyakan negara Asean dan AS telah memainkan peranan penting.

 

“Permintaan penggunaan dan pelaburan yang mampan di rantau ini telah membawa kepada peningkatan keperluan untuk produk berkaitan, sekali gus meningkatkan pertumbuhan eksport Malaysia. Prestasi kukuh ekonomi ini telah menyediakan pasaran yang stabil dan berkembang untuk eksport Malaysia,” katanya.

 

Menurut Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), perdagangan Malaysia kekal berdaya tahan dan cergas pada Mei 2024, mencatatkan pertumbuhan dua digit tahun ke tahun sebanyak 10.3% kepada RM246.31 bilion - nilai tertinggi yang dicatatkan sejak Oktober 2022 dan kelima. bulan berturut-turut pengembangan y-o-y.

 

Eksport meningkat untuk bulan kedua berturut-turut, berkembang 7.3% kepada RM128.22 bilion, import meningkat 13.8% kepada RM118.09 bilion, menghasilkan lebihan dagangan sebanyak RM10.14 bilion dan lebihan bulan ke-49 berturut-turut sejak Mei 2020.

 

Hong Leong Investment Bank Bhd menjangka prestasi eksport Malaysia akan bertambah kukuh secara beransur-ansur pada separuh kedua 2024 (2H 2024) apabila permintaan global untuk produk E&E terus bertambah baik, dicerminkan oleh momentum positif dalam jualan semikonduktor global (Mei: +15.8% tahun ke atas -tahun).

 

“Dalam jangka panjang, Strategi Semikonduktor Nasional yang dilancarkan baru-baru ini dan matlamatnya untuk membimbing industri ke atas rantaian nilai juga dijangka memberi sokongan kepada eksport E&E Malaysia.

 

"Kami mengekalkan unjuran KDNK 2024 pada 4.8% y-o-y (2023: 3.6% y-o-y)," kata firma penyelidikan itu.

 

Eksport meningkat

Sementara itu, Kenanga Research terus menjangkakan peningkatan eksport selanjutnya dalam beberapa bulan akan datang, didorong oleh kitaran naik teknologi dan pemulihan ekonomi China yang beransur-ansur.

 

Ia berkata pertumbuhan ini berkemungkinan akan disokong oleh permintaan kukuh daripada ekonomi serantau dan prestasi berpotensi lebih baik daripada jangkaan daripada ekonomi maju kerana bank pusat global mungkin cenderung kepada pelonggaran dasar monetari untuk menyokong permintaan dalam negeri.

 

Bagaimanapun, firma penyelidikan itu berkata risiko penurunan berterusan disebabkan ketidaktentuan ekonomi global dan potensi kesan ketegangan geopolitik yang meningkat, termasuk krisis Laut Merah dan ketegangan AS-China yang diperbaharui.

 

Dengan itu, ia mengekalkan ramalan pertumbuhan KDNK 2024 sebanyak 4.5% hingga 5% dengan jangkaan momentum pertumbuhan yang lebih mantap pada 2H 2024.

 

“Pertumbuhan domestik akan disokong oleh pemulihan berterusan dalam sektor pembuatan berorientasikan eksport, di samping momentum permintaan domestik yang kukuh.

 

“Ini disebabkan terutamanya oleh keadaan pasaran buruh yang stabil berikutan aktiviti pengambilan pekerja yang mantap, peningkatan berterusan dalam ketibaan dan perbelanjaan pelancong serta sokongan dasar kerajaan yang berterusan dan trend pelaburan yang positif,” kata Kenanga Research. - DagangNews.com