Pelan Induk Keselamatan Pekerja gariskan 7 teras strategik bentuk budaya kerja sihat | DagangNews Skip to main content

Pelan Induk Keselamatan Pekerja gariskan 7 teras strategik bentuk budaya kerja sihat

Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob


 

PUTRAJAYA 13 Okt - Pelan Induk Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 2021-2025 (OSHMP25) menggariskan tujuh teras strategik yang menjadi pemacu kepada pembentukan budaya kerja selamat dan sihat.


Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, pelan ini akan meningkatkan tahap keselamatan dan kesihatan di tempat kerja dengan mengurangkan kadar kemalangan, kematian dan  jangkitan penyakit, yang sekaligus membantu usaha kerajaan meningkatkan tahap kesejahteraan rakyat.

 

Beliau berkata, pelan jangka sederhana itu dirangka setelah mengambil kira senario pekerjaan kini yang telah berubah.

 

Menurut beliau, hari ini, ruang rumah setiap ahli Keluarga Malaysia sudah menjadi ruang pekerjaan, begitu juga di kafe, gerai dan restoran.

 

Oleh itu kata Perdana Menteri, 7 Teras Strategik yang mengamalkan budaya kerja selamat ini amat mustahak untuk dipatuhi oleh semua.

 

''Untuk pengetahuan semua, kesan langsung akibat pengabaian KKP ini, negara boleh mengalami kerugian sebanyak 4% daripada perolehan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) setahun.

 

''Namun, apa yang lebih diutamakan kerajaan ialah untuk mengelakkan kehilangan nyawa ahli Keluarga Malaysia," katanya dalam ucapan pelancaran OSHMP25 yang diadakan secara dalam talian pada Rabu.

 

Tujuh teras strategik itu ialah:

Teras pertama: Pemerkasaan KKP di sektor awam,

Teras kedua: Pengukuhan amalan peraturan kendiri di tempat kerja,

Teras ketiga: Penggalakan pendidikan & penyelidikan KKP,

Teras keempat pula: Pemerkasaan kesihatan pekerjaan,

Teras kelima: Peningkatan pematuhan KKP di sektor perusahaan kecil dan sederhana (PKS),

Teras berikutnya: Pemantapan KKP melalui teknologi; dan

Teras terakhir: Peningkatan KKP berkaitan jalan raya – Work related Road Safety (WRRS), sektor informal dan pekerjaan masa hadapan (future jobs).

 

Perdana Menteri berkata, komitmen kerajaan dalam melindungi sumber manusia adalah berpaksikan prinsip Inklusiviti dan Budaya Kerja Selamat.

 

Pada peringkat nasional, pelaksanaan strategi jangka panjang sistem pengurusan KKP ini, ternyata selaras dengan Konvensyen Pertubuhan Buruh Antarabangsa 2006.

 

Beliau berkata, antara inisiatif penting yang telah diperkenalkan bagi meningkatkan sistem pengurusan KKP ialah Dasar Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara 2019 dan Sistem Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara.

 

Bagi mendepani cabaran, Kementerian Sumber Manusia melalui Majlis Negara bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (MNKKP) dan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) telah merangka Pelan Induk Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 2021-2025 (atau OSH-MP-25).

 

''Pelan Induk Jangka Sederhana selama 5 tahun ini merupakan kesinambungan pelan yang sama sebelum ini. Ia bertujuan menerapkan nilai inklusif bagi menggalakkan penyertaan semua pihak, bertepatan dengan transformasi sistem KKP di seluruh negara,'' katanya. - DagangNews.com